Yngve Bernhardsson har skrivit nio nya verkkommentarer, vilket lett fram till att han nu sammanlagt har skrivit över 600 kommentarer av 125 tonsättare. I jubileumskommentar nummer 600 lyfter Yngve fram Folke H. Törnblom som sin viktigaste inspirationskälla till att han själv började skriva verkkommentarer. Verket som kommenteras är Beethovens transkription av Symfoni nr 2 op 36 till Pianotrio D-dur. Arbetet med verkkommentarerna startade 2005 och började publiceras på Kammarmusikförbundets hemsida 2010. Längst ned i denna artikel finns en länk till en tidigare publicerad intervju med Yngve Bernhardsson.

Beethovens Symfoni nr 2 komponerades 1801-02 och transkriptionen tillkom 1805. Den påstås vara
gjord av Beethoven själv, men kan också ha gjorts av Beethovens elev och hjälpreda, Ferdinand Ries, med Beethovens tillstånd och förbättringsförslag. På den tiden var det inte ovanligt att symfoniska verk också arrangerades för piano eller kammarensembler, för att underlätta för flera att få möjlighet att uppleva nykomponerad symfonisk musik.

Porträtt av Ludwig van Beethoven (1803)

En inspelning finns på Youtube, med partitur löpande under musiken. När denna kommentar skrevs (oktober 2023) kunde jag också utnyttja Symfoniboken av Folke H. Törnblom. Denna bok inspirerade mig att själv börja skriva kommentarer om kammarmusikverk, och denna text blir därför också en hyllning till Törnbloms mångåriga författarskap om musik i allmänhet och för hans symfonihandbok i synnerhet. I verkkommentaren (som kan läsas i sin helhet via länk nedan) blandar jag mina egna kommenterar med Törnbloms, som exempelvis när han beskriver hur temat i transkriptionen av av symfonin presenteras:

”Den är en fors, i vilken huvudtemats allt stridare flod samlar sig och vilken störtar ut i sidotemats mindre upprörda men käckt fanfarartade melodiska linje.”

Ur Symfoniboken av Folke H. Törnbloms

Många kammarmusikälskare menar säkert – trots den storslagna musiken – att den typiska kammarmusikkänslan saknas, den där stämmorna delas, den där inget instrument tillåts dominera. Men å andra sidan finns det ett antal sådana verk inom genren som då och då står på repertoaren. Vi njuter ju av Haydns pianotrior, trots pianots dominans. Och det gör vi därför att de bjuder på så fantastisk musik. Så nog är detta också ett verk som förtjänar att spelas. Kammarmusikpubliken kommer att bli stormförtjust, var så säker.

Text: Yngve Bernhardsson

Följande verkkommentarer har lagts till 13 november, 2023

BeethovenSymfoni Nr 2 i arr. för Pianotrio (verkommentaren är sist i det länkade dokumentet)
Brahms2 Gesänge ur op. 43, 2 Gesänge op. 91, Vier ernste Gesänge op. 121
Fuchs                            Pianokvartett op. 75
HindemithKleine Kammermusik op. 24:2, Oboesonat
Maier-RöntgenStråkkvartett
Saint-SaënsOboesonat

Tips! Läs även en tidigare publicerad intervju (2020) med Yngve Bernhardsson

Till verkkommentarerna

Tips! Om du söker en verkkommentar från ett verk av en särskild tonsättare bör du använda dig av det länkade dokumentet  ”Förteckning över de verk som guiden omfattar” som du hittar på sidan för verkkommentarerna.