Kammarmusikförbundets styrelse

Kammarmusikförbundets ordförande och styrelse väljs av årsmötet. Varje ledamot väljs för två år. Styrelsen träffas 4-5 gånger per år och fördelar inom sig arbetsuppgifterna förutom ordförandeskapet.

Kajsa Wejryd
E-post
Kajsa är pensionerad lärare och skolledare. De sista åren arbetade hon som gymnasiechef i Uppsala. Kajsa har varit vice ordförande i Musik i Syd och sitter nu i styrelsen för Musik i Uppland samt som ordförande i Skinnskattebergs Kammarmusikförening. För Kajsa är musik en nödvändig del av livet och kammarmusiken en fantastisk musikgenre att värna. Ordförande i Kammarmusikförbundet sedan 2019.

Vice förbundsordförande
Boel Adler

E-post
Boel är erfaren sångerska och producent, verksam på Malmö Opera och sedan många år en bekant röst för klassiskt intresserade radiolyssnare som konsertpresentatör och recensent i Musikrevyn och värd för Lördagsmorgon i Sveriges Radio P2. Boel är en av grundarna till Ribbingsbergs kulturförening som arrangerar konserter i en lada utanför Simrishamn.

Förbundssekreterare
Sonja Arnelöf

E-post
Sonja har jobbat som kommunikatör, senast som konsult på Gullers Grupp. Sonja har efter pensionen haft ett eget företag inom kommunikationsrådgivning. Hon sitter i referensgruppen ”På turné” och även aktiv i Nora/Bergslagens Kammarmusikförening med ansvarar för ansökningar om bidrag till föreningen och dess kammarmusikfestival. Sonja spelar violin/kammarmusik och är medlem i Mazerska kvartettsällskapet i Stockholm.

Ingrid Emanuelsson
E-post
Ingrid är pianist och pianopedagog. Har både studerat och arbetat i New York, och spelade sin debutkonsert i Carnegie Hall. Hon är sedan några år tillbaka i Sverige och Varberg, där hon bland annat leder grupper i pianorytmik för femåringar på Kulturskolan. Ingrid har som ledamot i Varbergs Konsertförening initierat ”Konsertklubben”, där barn och unga i samband med konserterna bjuds på artistmöten och fika.

Tobias Granmo
E-post
Tobias är universitetslektor på Högskolan för scen och musik vid Göteborgs Universitet, där han undervisar i violin. Tobias är dessutom ansvarig för kammarmusikutbildningen vid samma lärosäte. Under åren 2011–17 var han studierektor för den klassiska musiken. Han är också gästlärare vid en rad andra europeiska lärosäten. Sedan 2018 är Tobias ledamot i styrelsen för Göteborgs Kammarmusikförening och även i styrelsen för FRONTSIDE, Gothenburg International Chamber Music Festival.

Helena Ha-Young Sul
E-post
Helena började spela piano vid 5 års ålder och har sedan dess vunnit pris i åtskilliga nationella och internationella pianotävlingar bland annat första pris för solo-pianister vid Kungliga Musikaliska Akademien i Stockholm. Helena Ha-Young varvar konsertturnéer och undervisning runt om i landet och världen. På hemmaplan är hon även initiativtagare och konstnärlig ledare för Göteborgs Pianofestival.

Lennart Åkermark
E-post
Lennart pensionerades 2018 från arbetet som musikchef för Nordiska Kammarorkestern och Musik Västernorrland. Efter en period i Göteborg och Frösundakvintetten återvände Lennart till Sollefteå. Han var med och grundade en professionell ensemble som hette Nordiaensemblen, det som idag heter Nordiska Kammarensemblen. Lennart har genomdrivit idéer, organiserat, lobbat och arbetat för att bygga det Västernorrländska musiklivet.

Foto: Vanessa Labañino