Kammarmusikförbundets ordförande med en hälsning om kommande arrangörsträffen, uppropet för kammarmusiken och projektstöd att söka med mera.

Sommartiden är slut, kanske för sista gången. Vi är inne i i normaltiden om nu förslaget att slopa sommartiden går igenom. Mörkret omsluter oss såväl morgon som kväll. Då gäller det att se det fina med det, kanske ett lite lugnare tempo, tid att läsa och lyssna på skön musik.

Förbundet medverkade i arrangörsträffen i Kristianstad i början av oktober, där flera av våra medlemsföreningar deltog. Jag har bara fått positiva rapporter därifrån. Sen är det snart dags för nästa träff den 19-20 november i Sundsvall. Musikarrangörer i samverkan (MAIS) står för arrangemanget. Vi är medarrangörer liksom studieförbundet Kulturens. Den enskilda kammarmusikföreningen betalar resan, men programmet från lunch till lunch bjuds det på, inklusive måltider och fika. Jag hoppas att många föreningar passar på att delta. Det skulle vara så roligt att träffas!

Ni som bor i eller nära Göteborg har möjlighet att delta i tinget ”Upprop för kammarmusiken i Västsverige” den 8 november på Högskolan för scen och musik. Anmälan är senast idag, den 1 november, så för er som ännu inte anmält er gäller det att handla snabbt.

Kajsa Wejryd i Surahammar. I bakgrunden huset där hon som barn växte upp. Foto: privat.

Vi hade en digital regional träff med medlemsföreningar i slutet av oktober. Då pratade vi bland annat om att förbundet ska formulera riktlinjer för hur vi kan agera klimatsmart i våra verksamheteter. Arbetet har påbörjats och bör vara klart före årsskiftet. Skicka gärna in era planer, ni som har formulerat sådana. En annan fråga rörde de nya publikvanorna. Covid sätter fortfarande sina spår och det kommer färre till konserterna. Vi behöver hitta nya former. Publiken behöver en föryngras. Det får vi prata mer om. Hoppas ni sett möjligheten att söka extra medel för aktiviteter riktat till barn och unga. En skön novembermånad önskas er alla!

Varma hälsningar,
Kajsa Wejryd

Upprop för kammarmusiken och länk till anmälan.

Arrangörsträffen i Sundsvall (sista anmälningsdag 5 november)

Kammarmusikförbundet bidrag till aktiviteter riktat till barn och unga.