Förra hösten anordnades vad som kallades ett regionting under rubriken Upprop för kammarmusiken i västra Sverige. Nu har inbjudan till ett uppföljande regionting gått ut. Anmäl dig senast 1 november.

Tid och plats:
Tisdagen den 8 november 2022
Kl. 13.00 – 17:00
Lingsalen, Artisten, Fågelsången 1, Göteborg
Ingen deltagaravgift!

Anmäl dig senast den 1 november genom att skicka ett mejl till staffan@goteborgskammarmusikforening.se

–––

PROGRAM

Med denna manifestation vill tinget skapa ett forum för att samtala om konstmusiken i (västra) Sverige. Högskolans för Scen och Musik rektor Petra Frank hälsar välkommen.
Det blir tre paneldebatter:

1. Kammarmusikens infrastruktur

Boel Adler, Kammarmusikförbundet, Jenny Wilhelmsson Hedeborg, Förvaltningen för Kulturutveckling VGR, Sten Dereman, studieförbundet Kulturens Väst och kammarmusikentreprenörerna Märta Eriksson och Daniel Berg.

2. Utbildningskedjan – återväxten

Susanne Rydén, Kungliga Musikaliska Akademien, Helena Wessman, Kungliga Musikhögskolan, Tobias Granmo, Högskolan för Scen och Musik, Hans Davidsson, Göteborgs internationella orgelakademi, och en representant för Kulturskolerådets ledning.

3. Vad vill politiken?

Conny Brännberg (KD), ordf. kulturnämnden VGR, Sebastian Aronsson, ledamot kulturnämnden VGR, Anna Sara Perslow (C), ordf. Styrelsen för Kulturutveckling VGR, Grith Fjeldmose (V), 2:a vice ordf kulturnämnden Göteborg, Karin Veres (L), ordf. Göteborgs stadsteater, Jörgen Fogelklou (SD) och Thereze Almström (MP), båda led. kulturnämnden Göteborg. Även Moderaterna är ombedda att utse representant.

Konsert

Göteborgs Kammarmusikförening anordnar samma kväll en spännande konsert i Artisten. Arvid Eriksson sjunger bland annat Mahlers undersköna Rückert-Lieder i en version för kammarensemble. Boka din förköpsbiljett (välj rabatterad ”medlemsbiljett”) via Göteborgs Kammarmusikförenings hemsida.

Arrangörer: Göteborgs Kammarmusikförening och Högskolan för scen och musik.

Bilden ovan: Helene Wessman, Boel Adler, Patric Aurell, Susanne Rydén, Tobias Granmo och Hans Davidsson på uppropet förra hösten. Foto: Jörgen Wade

Läs även tidigare publicerade artiklar i ämnet:

Första västsvenska uppropet för kammarmusiken

Kammarmusikföreningar fick regionalt anslag efter upprop