Kammarmusikförbundets ordförande med en julhälsning som summerar det gångna året och blickar framemot det nya.

Det är december och vi är inne i advent. Ljusen och musiken lyser upp i mörkret. Vi börjar summera inför årsskiftet och i Kammarmusikförbundet gläds vi åt Duo Julia & Theos genomförda Sverigeturné. Vad jag uppfattat från publik och arrangörer har duon lyst upp med sitt charmfulla spel. Nu önskar vi dem fortsatt framgång och hoppas att Ung & Lovande-turnén har bidragit till en god plattform i deras fortsatta karriärer.

Vem som kommer att genomföra nästa Ung & Lovande-turné avgörs i Västerås den 6 och 7 maj. Uttagningen av de fem ensembler som går vidare till final är nästan klar. Alla detaljer skall granskas. Sedan går vi ut med en nyhet och pressmeddelande. Klart är att det blir en kvintett, en kvartett, en duo och två trios som deltar. Då det vid de två senaste biennalerna varit mestadels duos som tävlat kommer alltså det sammanlagda antalet deltagande musikstuderande 2023 bli fler. Jag ser fram emot att höra de olika bidragen i maj!

Vid årsmötet i Göteborg i våras väcktes frågan om hur förbundet och föreningarna tänker kring klimat- och miljösmarta konserter. Vi lovade att presentera riktlinjer för detta vid nästa årsmöte, som äger rum i Västerås i anslutning till Ung & Lovande. Om ni har några riktlinjer i er förening, får ni gärna delge oss dem. En arbetsgrupp samlar punkter som sedan ska finnas med i förbundets rekommendationer.

Redan nu vill jag kalla till årsmöte i Västerås konserthus lördagen den 6 maj kl 10.00

Den 19-20 november var det dags för regional arrangörsträff i Sundsvall. Kulturrådet var där och informerade, det bjöds på musik och framför allt gavs det tillfällen till erfarenhetsutbyte mellan föreningar och genrer. Uppslutningen från kammarmusikarrangörer kunde ha varit bättre.

För någon vecka meddelade Kulturrådet vilka föreningar som beviljats verksamhetsbidrag för 2023. Eftersom förbundet inte längre är involverat i fördelningen kan vi inte se vilka som sökt och möjligen inte fått något bidrag. Däremot går det att se att 58 av våra föreningar fått bidrag om totalt 3 553 tkr! Musikarrangörsförbunden har ännu inte fått någon tilldelning, så vi väntar med spänning.

Idag går årets sista KammarmusikNytt ut. Jag tackar för i år och det största tacket riktas till alla er i föreningarna som bedriver ett ovärderligt arbete med att bjuda på musik av högsta klass över hela landet. Detta i hög grad beroende av alla frivilliga, engagerade insatser.

En fin adventstid, god jul och ett riktigt gott 2023 önskas er alla!

/Kajsa Wejryd, ordförande