Den pågående vinnarturnén med Duo Julia & Theo går i november mot sitt slut. Tio konserter på lika många platser i södra Sverige återstår. Mot sitt slut går även den ansökningsperiod som ska vaska fram fem nya finalister till nästa kammarmusikbiennal. Sista ansökningsdag för musikstuderande på masternivå är den 4 november. Vem som vinner Ung & Lovande 2023 avgörs i Västerås helgen 5-7 maj.

Biennalen Ung & Lovande har arrangerats sedan 1992 och är Sveriges största tävling i kammarmusik. Segrande ensemble belönas med en landsomfattande turné.

Till 2023 års upplaga söker Ung & Lovande musikstuderande födda tidigast 1993. Sökande ska studera vid svensk musikhögskola på masternivå eller motsvarande. Om sökande studerar utomlands ska denne vara svensk medborgare.

Fem ensembler väljs i november ut av en jury för att delta i finalen. Utifrån inskickade inspelningar från de sökande bedöms teknik, musikalisk tolkning och samspel. Val av hur tonsättare och verk kombineras kan också påverka bedömningen. Inspelningarna är anonyma för juryn. I urvalsjuryn ingår Helena Ha-Young Sul, Kammarmusikförbundet, Björn Eriksson, Västmanlandsmusiken och Christian Sundewall, Musik i Syd.

Duo Julia & Theo. Foto Jonas Bilberg

Kammarmusikförbundet organiserar mer än 100 kammarmusikföreningar i Sverige, från Storuman i norr till Simrishamn i söder. Varje förening arrangerar flera konserter per år där huvudsakligen frilansmusiker engageras. Det är hos dessa föreningar vinnarna av Ung & Lovande kommer att göra sin turné, som arrangeras av Västmanlandsmusiken och Musik i Syd.

Är du musikstuderande på masternivå? Ansök senast den 4 november!

Duo Julia & Theos Sverigeturné.