Ansök till Ung & Lovande 2023 / Apply to Ung & Lovande 2023

For information in english follow link bellow.

Biennalen Ung & Lovande har arrangerats sedan 1992 och är Sveriges största tävling i kammarmusik. Tävlingen riktar sig till unga musikstuderande på masternivå. Segrande ensemble belönas med en landsomfattande turné.

I år firar Ung & Lovande sitt 30-årsjubileum. Några av de musiker och ensembler som medverkat i biennalen genom åren är Martin Fröst, Malena Ernman, Kungsbacka Piano Trio, Dahlkvistkvartetten och Weberkvartetten. 2021 års vinnare av Ung & Lovande var Duo Julia & Theo, från Musikhögskolan i Malmö och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Duon genomför sin vinnarturné under hösten 2022.

Till 2023 års upplaga söker vi nu musikstuderande födda tidigast 1993. Sökande ska studera vid svensk musikhögskola på masternivå eller motsvarande. Om sökande studerar utomlands ska denne vara svensk medborgare.

Sökande ensemble kan vara allt från duo till kvintett, det vill säga två till fem musiker. Då vi genom åren tagit emot många ansökningar från duos vill vi inför årets upplaga särskilt inspirera större ensembler att söka till tävlingen. Om den musikaliska kvaliteten mellan en duo och en större ensemble bedöms som likvärdig får den större ensemblen förtur. För att ytterligare underlätta att bilda en större ensemble tillåter vi att en av medlemmarna i ensemblen har slutfört sina musikstudier (även denna medlem ska vara född tidigast 1993).

Fem ensembler väljs under senhösten ut av en jury för att delta i finalen. Utifrån inskickade inspelningar från de sökande bedömer juryn teknik, musikalisk tolkning och samspel. Val av hur tonsättare och verk kombineras kan också påverka bedömningen. Inspelningarna är anonyma för juryn. I urvalsjuryn ingår Helena Ha-Young Sul, Kammarmusikförbundet, Björn Eriksson, Västmanlandsmusiken och Christian Sundewall, Musik i Syd.

Kammarmusikförbundet organiserar mer än 100 kammarmusikföreningar i Sverige, från Storuman i norr till Simrishamn i söder. Varje förening arrangerar flera konserter per år där huvudsakligen frilansmusiker engageras. Det är hos dessa föreningar vinnarna av Ung & Lovande kommer att göra sin turné, som arrangeras av Västmanlandsmusiken och Musik i Syd.

Ung & Lovande arrangeras av Kammarmusikförbundet i samarbete med Västmanlandsmusiken och Musik i Syd, med stöd av Kulturrådet och Kulturens.

Vem som blir nästa vinnare av Ung & Lovande avgörs 5-7 maj, 2023, i Västerås Konserthus

Ansökan ska vara inne senast 4 november, 2022.

Till ansökningsformuläret.

________

Mer om Duo Julia & Theos vinnarturné 2022.