I slutet av oktober 2023 gjorde Weberkvartetten sex konserter i de nordligaste regionerna – Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Turnén, som koordinerades av Kammarmusikförbundet, började planeras för två år sedan och är ett unikt samarbete mellan sex av förbundets medlemmar. I dagarna utvärderades det unika projektet som gav mersmak på fortsatt samarbete.

Pitebygdens Musikförbund, Skellefteå Kammarmusikförening, Umeå Kammarmusikförening, Örnsköldsviks Musiksällskap, Sollefteå Musiksällskap och Härnösands Musiksällskap är föreningarna som samarbetat kring turnén, med syfte att ge stimulans till de enskilda föreningarna och även minska kostnader för artister genom gemensam förhandling. Som främjare och stöd för föreningarnas ambition till samverkan finns Musik Västernorrland, med regionalt uppdrag i Västernorrlands län, och Kammarmusikförbundet, paraplyorganisation för 111 kammarmusikföreningar i Sverige. Musik Västernorrland bidrog med resor för hela turnéperioden.

– Samarbetet mellan de sex arrangörerna har i stort sett varit lyckat.Vid utvärderingsmötet kom fram att det framför allt varit värdefullt att komma samman i zoom-möten där man fått större insikt i hur de olika föreningarna arbetar. Alltifrån ekonomiska förutsättningar till planeringscykler, säger Lennart Åkermark, Kammarmusikförbundet, som är den som hållit ihop projektet.

Den unika turnén har uppmärksammats i press (ett par citat är listade nedan). Trots att Weberkvartetten behövde ändra dag för två av konserterna landade den sammanlagda publiksiffran på runt 230 personer, vilket sett till befolkningsmängd i respektive kommun får anses som en bra siffra.

– Vid utvärderingsmötet i förra veckan framkom att samtliga föreningar vill fortsätta samarbetet. Det diskuterades att bygga upp en organisation där också ett samarbete med de tre regionala institutionerna Norrbottensmusiken, Norrlandsoperan och Musik Västernorrland ingår. Kanske även Estrad Norr i Jämtland/Härjedalen, säger Lennart Åkermark.

Text: Jörgen Wade

Sagt i pressen om den unika turnén:

Så mäktigt var intrycket efteråt att det tog en lång tid innan publiken klarade att samla sig till en applåd. I applåden låg en stark önskan om att Weberkvartetten måste återkomma snart, mycket snart.”
Örnsköldsviks Allehanda

Weberkvartettens Norrlandsturné är resultatet av ett unikt samarbete. Låt oss hoppas att sådana samarbeten blir snart vardagliga och vanligen förekommande.”
Tidningen Ångermanland

Läs mer om Weberkvartetten och den unika turnén i en tidigare publicerad nyhet.