Anders Jansson, tidigare ordförande i Kammarmusikförbundet, redaktör för Kammarmusik-Nytt och en centralgestalt inom svenskt musikliv har gått bort.

Anders Jansson föddes i 1930 i Bräcke, Jämtland, där han via sin mor tidigt kom i kontakt med körmusik och såg flera dirigenter i aktion. Flera år senare studerade han dirigering på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm för Tor Mann och Herbert Blomstedt. Anders Jansson hade ett långt och variationsrikt musikliv och var en musikkämpe i allmänhet och för kammarmusiken i synnerhet. Han var chef för Regionmusiken (1979-87), innan dess Rikskonserters programdirektör i tio år, därefter chef för både Regionmusiken och Rikskonserter åren innan reformen 1988, dessutom var han mellan varven orkesterchef både för dåvarande Radioorkestern och hos Stockholmfilharmonikerna, men även dirigent, pedagog, skribent, utredare, reseledare och presentatör i radio, TV och vid festivaler och ansvarig för Jeunesses Musicales World Orchestra under tio år. Anders Jansson var också en av initiativtagarna till bildandet av Musikarrangörer i Samverkan (MAIS) där han också var ordförande en period.

Anders Jansson betydde oerhört mycket för Kammarmusikförbundets första tjugo år, både som ordförande i 18 år och som redaktör och skribent för Kammarmusik-Nytt i 16 år. Han utvecklade Kammarmusik-Nytt från ett enkelt medlemsblad på fyra sidor till en fullödig musiktidning på cirka 30 sidor som var respekterad i musikkretsar. Under de mest verksamma åren hade han även hand om förbundets kansli. Anders Jansson var även den som initierade romansprojektet Ordet & Tonen och kammarmusikbiennalen Ung & Lovande.

Några av oss i styrelsen som hade förmånen att samarbeta med Anders Jansson minns honom som handlingskraftig, varm, lyhörd och stöttande

/Kammarmusikförbundets styrelse

Vi har tyvärr få bevarade bilder på Anders Jansson. Bilden ovan är fotograferad från en utskrift och visar Anders Jansson som Regionmusikens chef 1983. Bakom kameran då: Martin Steiner