Förra årets vinnare av kammarmusikbiennalen Ung & Lovande, Monbijoukvartetten, kommer att genomföra sin pristurné på flera platser i Sverige, från Skellefteå i norr till Lund i söder. Det är även klart att ett nyskrivet beställningsverk av den svenska tonsättaren Tebogo Monnakgotla kommer att ingå i kvartettens konsertprogram.

Fram till början av februari hade Kammarmusikförbundets medlemsföreningar möjlighet att boka in 2023-års vinnare av Kammarmusikbiennalen Ung & Lovande. Turnén som är priset har planlagts och koordinerats av Västmanlandsmusiken och Musik i Syd.

Förra turnén 2022, med Duo Julia & Theo, hade hela 29 platser inbokade, men eftersom omkostnaderna (resor och logi) är högre för en kvartett har prispotten som Kammarmusikförbundet förfogar över denna gång möjliggjort 25 klara turnéstopp (hela turnén längst ned i denna nyhet).

– Det har varit högt tryck på bokningarna. Utöver Sverigeturnén har Monbijoukvartetten, sedan vinsten i början av maj förra året, redan genomfört flera konserter och våren 2025 är kvartetten även inbokade på ytterligare minst 5 konserter i Skåne och Halland. Sammantaget kan en Ung & Lovande vinnare alltså få en kontaktyta med cirka 40 arrangörer runt om i Sverige, säger Christofer Ekströmer, Västmanlandsmusiken.

Tebogo Monnakgotla i konsertprogrammet

I priset för Ung & Lovande-vinnaren ska även ett beställningsverk räknas in. Molly Kien skrev ett verk för Duo Winniarski/Carron 2020, Magnus Lindgren för Duo Julia & Theo 2022 och i år skriver Tebogo Monnakgotla ett verk för Monbijoukvartetten.

Tebogo Monnakgotla.Foto: Elin, Model house

Tebogo Monnakgotla har i press kallats en av de mest framstående svenska kompositörerna i sin generation. Hon har skrivit musik för ett flertal ensembler, däribland BBC Symphony Orchestra, Kungliga Filharmonikerna, Lahtis stadsorkester, Kammarensemblen, Musica Vitae, Avanti!, Sveriges Radios symfoniorkester, Radiokören och unge violinisten Johan Dalene.

Övriga tonsättare i Monbijoukvarttens konsertprogram är Joseph Haydn, Ludvig van Beethoven, Wilhelm Stenhammar och Franz Schubert.

Text: Jörgen Wade
Omslagsfoto: Jonas Bilberg

______

Ung & Lovande-turnén, hösten 2024

Med reservation för ändringar. Fullständig turnéplan med tider och adresser till spelplatser meddelas senare i vår.

7/9 Örnsköldsvik
8/9 Skellefteå
30/9 Ljusdal

Monbijoukvartetten: Alexander Chojecki, violin, f. 1997, Norges Musikkhøgskole i Oslo, Marcus Bäckerud, violin, f. 1997, Musikhögskolan i Malmö