Att Solistpriset fick en ny vinnare i januari har knappast gått någon förbi. Men att det dagen efter finalen i Berwaldhallen även arrangerades en tävling för åtta andra unga lovande solister, i Konserthuset Stockholm, är det kanske inte lika många som känner till.

Unga Solister är en tävling inom klassisk musik, öppen för barn och ungdomar upp till 19 år. Tävlingen som tidigare hette Unga Artister startades första gången 1997 av Föreningen Stockholms Concertino och återkom årligen fram till 2001. Därefter arrangerades tävlingen 2016 och 2018. 2022 genomfördes tävlingen för första gången med namnet Unga Solister, arrangerat av Föreningen Unga Solister. Inger Sandin Thorell som ingår i föreningen (tillsammans med Magda Boreson och Jonna Simonsson) var konferencier för årets tävling, i Grünewaldsalen, Konserthuset Stockholm.

Pristagarna i kategorin upp till 13 år. Yufeng Pan, piano, Fabian Broman Crawford-Phillips, cello, Axel-Ryu Johnsson, violin. Foto: Lucie Žurmanová

– Vi fick njuta av fantastiska framträdanden på mycket hög teknisk och musikalisk nivå. Det känns så viktigt att ge unga klassiskt skolade musiker möjlighet att visa upp sitt kunnande och spela inför publik. Förutom blommor, diplom, stipendier och prispengar får även vinnarna offentliga konsertframträdanden, säger Inger Sandin Thorell.

Samarbete med Ung & Lovande

Vinnare i Unga Solister kommer bland annat att spela på Blåsmusikens Dag, 25 maj, och på Lövstabruk Kammarmusikfestival i juli. Ett samarbete mellan Unga Solister och Ung & Lovande har också nyligen inletts. Detta för att arbeta på en lösning som kan ge pristagarna en möjlighet att göra solistframträdande på några av de turnéstopp som Monbijoukvartetten gör hos några av landet kammarmusikföreningar, under sin Sverigeturné i höst.

Text: Jörgen Wade
Foto: Lucie Žurmanová

______________

​Vinnare och finalister i Unga Solister

Kategori A (upp till 13 år)

1:a pris: AXEL-RYU JOHNSSON – violin

2:a pris: FABIAN BROMAN CRAWFORD-PHILLIPS – cello

3: e pris: YUFENG PAN – piano

Kategori B, blås (14-19 år)

1: a pris: EMMA LÖRSTAD – tvärflöjt

Emma kommer att få vara solist med Blåsarsymfonikerna under Blåsmusikens Dag 25/5 2024.

2: a pris: RAKEL SIMONSSON – klarinett

Kategori B stråk/piano (14-19 år)

Daniel Iourtchik, Elias Xie och Love Herrdahl.

1: a pris: ELIAS XIE – piano

Elias får ett solistframträdande vid Lövstabruks kammarmusikfestival i juli 2024.

2: a pris: LOVE HERRDAHL – piano

3: e pris: DANIEL IOURTCHIK – violin

Omslagsbilden: En av vinnarna, Emma Lörstad, fick även ta emot publikens pris.