I slutet av oktober 2023 ger Weberkvartetten sex konserter i de nordligaste regionerna – Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Turnén, som koordineras av Kammarmusikförbundet, började planeras för två år sedan och är ett unikt samarbete mellan sex av förbundets medlemmar.

Pitebygdens Musikförbund, Skellefteå Kammarmusikförening, Umeå Kammarmusikförening, Örnsköldsviks Musiksällskap, Sollefteå Musiksällskap och Härnösands Musiksällskap är föreningarna som samarbetar kring turnén, med syfte att ge stimulans till de enskilda föreningarna och även minska kostnader för artister genom gemensam förhandling. Som främjare och stöd för föreningarnas ambition till samverkan finns Musik Västernorrland, med regionalt uppdrag i Västernorrlands län, och Kammarmusikförbundet, paraplyorganisation för 110 kammarmusikföreningar i Sverige. Musik Västernorrland bidrar med resor för hela turnéperioden.

En av Sveriges mest etablerade stråkkvartetter

Weberkvartetten har deltagit i flera välrenommerade festivaler, såsom In Between Music Festival, Sandviken Kammarmusikfestival, Gotland Chamber Music Festival, Korsholm Music Festival, Båstad Kammarmusikfestival och Musical Gardens Warsaw och gjort CD- radio- och TV- inspelningar, bl.a. SVT:s ”Veckans konsert”. Weberkvartetten vann också 2005 års upplaga av Kammarmusikförbundets tävling Ung & Lovande.

Turné

Under turnén bjuder Weberkvartetten på musik av Ludwig van Beethoven, Wolfgang Amadeus Mozart och ett nytt verk av Patrik Eriksson.

Fredag 20 oktober kl 19.00 – Röjåssalen, Härnösands Folkhögskola
Lördag 21 oktober kl 19.00 – Sollefteå Kyrka
Måndag 23 oktober kl 19.00 – Studio acusticums foajé, Piteå
Lördag 28 oktober kl 12.30 – Ordenshuset, Umeå