Monbijoukvartten som vann årets Ung & Lovande kommer hösten 2024 genomföra den Sverige-turné som, förutom diplom och ära, är priset. Från och med oktober är det möjligt för boka in vinnaren, då säljblad kommer att skickas ut till alla medlemsföreningar. KammarmusikNytt har kontaktat Christofer Ekströmer, musikproducent på Västmanlandsmusiken, för att få veta mer om pristurnén som ska vara bokad och klar i februari, 2024.

Christofer Ekströmer har varit med och ordnat de fyra senaste Sverigeturnéerna för Ung & Lovande – Slagverkskvartetten GONG, Duo Magnus/Irina, Duo Winiarski/Carron och senast Duo Julia & Theo som hösten 2022 spelade på 29 platser i Sverige, från Simrishamn i söder till Storuman i norr.

Säljblad i oktober

Turnén är ett samarbete mellan Kammarmusikförbundet Musik i Syd och Västmanlandsmusiken.

– Senast i mitten av oktober gör vi klart säljblad med alla faktauppgifter som fastställt pris, turnéperiod, programinnehåll med mera, säger Christofer Ekströmer.

När säljbladet är klart kommer det att skickas ut via mejl till alla Kammarmusikförbundets medlemmar.

– Urvalet är först till kvarn, samt lite logistikberoende. Det har märkligt nog inte blivit över 30 bokningar någon gång i de sammanställningar jag har sett, säger Christofer Ekströmer.

De som bokar in Monbijoukvartetten betalar en del av totalkostnaden och Kammarmusikförbundet subventionerar sina medlemmar med omkostnader som resor och hotell. Eftersom subventionsmedlen är ändliga så blir det med nödvändighet ett begränsat antal spelplatser. Då omkostnaderna för en kvartett är högre än för duos har Kammarmusikförbundet beslutat att begränsa nästa års turné till högst 25 spelplatser.

Monbijoukvartetten. Foto: Jonas Bilberg

Anledningen till att Västmanlandsmusiken tar in bokningar först i oktober är att det ska vara uppdaterade uppgifter inför de utbudskataloger som är den främsta försäljningskanalen. Musik i Syd släpper normalt sin katalog lite senare, i slutet av året.

– Men den som vill prata om turnén redan nu och visa intresse att boka en konsert, får gärna höra av sig till mig, säger Christofer Ekströmer.

Vilka platser Mobijoukvartetten kommer att spela på, under Ung & Lovande – turnén 2024, får vi alltså anledning att återkomma till i en nyhet februari när bokningarna är klara.

Text: Jörgen Wade