Förbundets ordförande med ett historiskt perspektiv och den livskvalitet kulturen ger.

Kära vänner, musikälskare och kulturarbetare!

För femtio år sedan bildades Skinnskattebergs kammarmusikförening i den yttersta västra änden av Västmanland. Det fanns engagemang, det fanns ledare, det fanns lokaler, det fanns en potentiell intresserad publik och det fanns musiker som gärna kom för att spela. Nu firar vi 50-årsjubileum med fin konsert och efterföljande fest. Jag har förmånen att få vara föreningens ordförande just nu. Många andra föreningar jubilerar i år, så även Kammarmusikförbundet som bara har fyrtio år på nacken.

Det är viktigt att ha detta perspektiv, när vissa idag ifrågasätter kulturens plats i det offentliga samhället. Vad får det kosta? Vilka ska den rikta sig till? Vad tjänar den till? Inom våra kretsar vet vi att resurserna är begränsade. Vi är beroende av bidrag från stat, region, kommun och sponsorer för att det ska gå runt. Till detta kommer allt det frivilligarbete som så många lägger ner för att våra konserter ska kunna genomföras. Varför gör vi då detta? Jo, för att det finns en stark längtan att få komma samman och njuta av musik i olika former, reflektera, för att växa och inspireras, för att få livsluft. Detta är livskvalitet!

När nu spelåret sätter igång ska vi ha detta i åtanke och vara tacksamma för den rikedom och livslust musiken ger oss. Vi ska också vara tacksamma för att vi finns i ett sammanhang där det är möjligt och kämpa för att det ska fortsätta så. Tack alla medlemmar som ställer upp med tid och engagemang. Jag önskar er alla många fina musikupplevelser i små och stora sammanhang.

Grattis Kammarmusikförbundet och alla jubilerande föreningar!

/Kajsa Wejryd, Ordförande Kammarmusikförbundet

Kajsa Wejryd hemma i trädgården med blommande klematis. Foto: privat