Ett av de årligen återkommande arrangörsträffarnas syfte är de ska leda till utbyten av erfarenheter, tankar och kreativa lösningar arrangörer emellan. På arrangörsträffen i vackra Sara Kulturhus i Skellefteå förra hösten strålande flera kammarmusikföreninger i norr samman.
    – En träff som nu är på väg att leda fram till samarbete kring turnéer över regiongränserna, säger Lennart Åkermark på Kammarmusikförbundet.

Det var Thomas Brännström från Pitebygdens Musikförbund som presenterade sina tankar på ett interregionalt samarbete på  arrangörsträffen i Skellefteå. Detta mellan kammarmusikföreningarna i de fyra nordligaste länen, Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland-Härjedalen. En geografisk yta som täcker halva Sverige.

– Medlemsföreningar från Piteå, Luleå, Umeå, Sollefteå, Härnösand, Oviken och Jämtland har fortsatt att träffas digitalt för att utbyta idéer om samverkan, säger Lennart Åkermark som är kontaktperson för medlemsföreningarna i norr.

– Nästa steg blir att tillsätta en arbetsgrupp som får i uppgift att bygga ett hållbart samarbete och en första gemensam turnéslinga planeras till hösten 2023, säger Lennart Åkermark.

På nästa arrangörsträff i Sundsvall 19-20 november blir det mer om Kammarmusikföreningarna i norr. Lennart Åkermark kommer då, tillsammans med några av ovan nämnda kammarmusikföreningar, presentera samarbetet närmare.

Text: Jörgen Wade

Nästa arrangörsträff i Sundsvall.