Förra hösten anordnade Göteborgs Kammarmusikförening och Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs universitet vad som kallades ett regionting under rubriken Upprop för kammarmusiken i västra Sverige. Nu planeras det för ett uppföljande regionting, 8 november i Göteborg.

Salen i den byggnad som kallas Artisten på Högskolan för Scen och Musik var välfylld av debattglada deltagare förra hösten. Detta utöver de medverkande i två paneler som diskuterade Kammarmusikens möjligheter och utmaningar och Kammarmusikens roll och villkor i välfärdssamhället.

– Många har kommenterat evenemanget i positiva ordalag. Att tinget gjorde verkan är tydligt. Västra Götalandsregionens kulturnämnd uppmanade Kammarmusiknätverket i Västra Götaland att söka medel ur nämndens budget för ”återstart”. Hela 600 000 kronor anslogs till det av nätverket skissade ”Kammarmusiklyftet” som genomförs nu i höst, säger Tobias Granmo, en av initiativtagarna till uppropet.

Nu börjar programmet för ett uppföljande ting i ta form. Tre paneler kommer att diskutera Kammarmusikens infrastruktur, Utbildningskedjan och Vad vill politiken? I panelen medverkar bland annat studieförbund, kammarmusikens entreprenörer, Musikaliska Akademien, högskoleväsendet och flera politiska partier.

– På kvällen har deltagarna möjlighet att i samma hus uppleva barytonen Arvid Eriksson och en pianokvartett. De kommer bland annat framföra Mahlers undersköna Rückert-Lieder, säger Tobias Granmo, som ingår i både Göteborgs Kammarmusikförenings såväl som i Kammarmusikförbundets styrelse.

Upprop för kammarmusiken i västra Sverige är avgiftsfritt och äger rum den 8 november kl 13:00 – 16:45 på Artisten – dvs Högskolan för Scen och Musik – i Göteborg.

ANMÄL DIG HÄR

Bilden ovan: Helene Wessman, Boel Adler, Patric Aurell, Susanne Rydén, Tobias Granmo och Hans Davidsson på uppropet förra hösten. Foto: Jörgen Wade

Läs även tidigare publicerade artiklar i ämnet:

Första västsvenska uppropet för kammarmusiken

Kammarmusikföreningar fick regionalt anslag efter upprop