I år är det 30 år sedan första kammarmusikbiennalen Ung & Lovande arrangerades. Med anledning av jubileet har vi varit i kontakt med cellisten Per Nyström, en av medlemmarna i Yggdrasil. Stråkkvartetten stod för en högspännande konsert på Herrgårdssalongens scen i Skinnskatteberg 1992.

När KammarmusikNytt ringer upp är Per Nyström på väg till jobbet i Uppsala. Han är numera en av medlemmarna i Uppsala Kammarsolister.

Per Nyström. Foto: Emanuel Schütt

– Yggdrasil och Ung & Lovande? Det var längesen! Om jag minns rätt var det Anders Jansson som frågade om vi ville vara med, säger Per Nyström.

Anders Jansson var ordförande för Kammarmusikförbundet, eller Riksförbundet Sveriges Kammarmusikarrangörer som det då hette. På den tiden var kammarmusikbiennalen inte en tävling, det fanns med andra ord ingen jury och unga masterstudenter kunde heller inte ansöka om att vara med.

Sjutton unga och lovande artister hade samlats i Skinnskatteberg för att genomföra sammanlagt fem konserter. Anders Jansson var presentatör och Yggdrasil var sist ut i programmet. Vestmanlands Läns Tidning var på plats i publiken, bland annat går det att läsa följande i artikeln som publicerades:

Avslutningsvis en nybildad stråkkvarttet, Yggdrasil, som i Herrgårdssalongen spelade Carlstedt, Stenhammar, Leifs och Schubert och det med en in- och utlevelse som är ganska ovanlig på våra breddgrader, på högspänning helt enkelt.

Ulf Stenberg, VLT oktober 1992

Yggdrasil bildades 1990 på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm av Fredrik Paulsson och Per Öman, violin, Robert Westlund, viola och Per Nyström, cello. Även om Yggdrasil av förklarliga skäl inte kunde vinna Ung & Lovande 1992, så fick de ta emot flera priser i andra sammanhang.

– Vi fick snabbt ett internationellt rykte och vann priser både i London och Melbourne. 1995 valdes vi, i konkurrens med flera andra grupper, att delta i fyraårigt projekt skapat av universitetet i Aberdeen. Detta gjorde att vi kunde bo och uppträda i Skottland flera månader varje säsong, säger Per Nyström.

Stockholms Konserthus valde Yggdrasil till Sveriges ”Rising Stars” och 1997 uppträdde kvartetten i konserthus över hela Europa. Men några år senare tog sagan slut.

Sista konserten var i Sandviken 7 november 2001.

Yggdrasil hade då varit en kvartett i elva år, släppt flera album och hade fler på gång. Stråkkvartetten hade över hundra konserter inplanerade, bland dem en debutkonsert i New York, och de hade dessutom gjort klart med ett treårigt artist in residence på Wigmore Hall.

– Vi hade stora planer men allt hamnade i diket. Samarbeten fick avbrytas. Konserter ställas in. Utan att direkt gå in på orsakerna till uppbrottet, som är för privata, kan jag ändå säga att det var påfrestande att hålla ihop en kvartett på heltid. Vi var ju unga grabbar då. En enhet på gott och ont. Vi hade inte några tidigare erfarenheter att falla tillbaka på. Det blev svårt att hantera alla utmaningar, säger Per Nyström.

En konsekvens av de elva åren med Yggdrasil var att nätverket som byggts upp kunde omsättas i andra projekt. Tillsammans med vännen och kollegan Ola Larsson grundade Per Nyström Aurora Chamber Festival, som för några år sedan flyttade från Per Nyströms hemtrakter, i och kring Trollhättan, till Stockholm. Numera heter organisationen Kammarmusikens Vänner. Sedan 2006 har de två gjort 54 festivaler tillsammans och arrangerat otaliga Master Classes.

Per Nyström har även tagit emot en medalj av kungen för sina framstående konstnärliga insatser som cellist.

Yggdrasil-kvartetten: Fredrik Paulsson, Per Öman, Robert Westlund och Per Nyström. Bilden från en konsert i Skottland. Foto: Privat.

Erfarenheterna från tiden som ung och lovande lever kvar. Vännerna i Yggdrasil har Per Nyström fortfarande kontakt med, men någon återförening som kvartett har aldrig kommit på tal.

– Jag tänker på Yggdrasil mer eller mindre varje dag. På hur det vi skapade tillsammans har påverkat mig och vilka lärdomar jag gjort. Det har kommit mycket gott ur den tiden.

Text: Jörgen Wade

Är du musikstuderande på masternivå? Ansök till Ung & Lovande 2023!