Ung & Lovandes pristurné gör sin första konsert i början av september. Förra årets vinnare av kammarmusikbiennalen Ung & Lovande, Duo Julia & Theo, kommer att göra konserter på många platser i Sverige, från Storuman i norr till Simrishamn i söder. Pianisten Julia Isaksson och saxofonisten Theo Hillborg ser fram emot turnén.

I år firar Ung & Lovande 30-årsjubileum. Några av de musiker och ensembler som medverkat i biennalen genom åren är Martin Fröst, Malena Ernman, Kungsbacka Piano Trio, Dahlkvistkvartetten och Weberkvartetten. 2021 års vinnare var Duo Julia & Theo från Musikhögskolan i Malmö och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Duon genomför sin vinnarturné på 29 platser hösten 2022. Första konserten är i Lycksele den 1 september och sista i Gränsö den 20 november (länk till hela turnén längst ned i denna artikel).

– Att vi har varit med och vunnit Ung & Lovande känns lite overkligt. Det känns stort. Det är ett väldigt bra pris med en turné. Det är mer än bara pengar, säger Theo Hillborg.

Båda i duon är fortfarande studerande. Julia går sitt sista år på Interpretation Diplom på Musikhögskolan i Malmö och Theo gör sitt sista år på Kungliga Musikhögskolans masterprogram i Stockholm. Trots att duon bor i olika delar av landet har de träffats regelbundet och spelat sedan vinsten förra våren.

– Vår senaste konsert tillsammans var i samband med en stor arrangörsträff i Norrköping i slutet av maj. Vi kommer även göra en konsert på Malmöfestivalen, det blir som en rolig start inför Sverigeturnén, säger Julia Isaksson.

Julia och Theo gör även konserter i andra sammanhang. Theo ingår i Stockholms Saxofonkvartett och Julia kommer bland annat debutera som solist med Malmö Symfoniorkester nästa år.

I Sverigeturnéns konsertprogram ingår bland annat verk av tonsättare som Chick Corea, Jean Sibelius, Lili Boulanger och ett nyskrivet stycke av Magnus Lindgren – Kind of a Sonata.

– Stycket är ett beställningsverk. Jag har haft kontakt med Magnus under processen. Han är också saxofonist, så han visste precis hur han skulle skriva för instrumentet, säger Theo Hillborg.

Frågan är om det finns någon särskilt plats som duon ser fram emot att spela på under höstens Sverige-turné?

– Det är en väldigt svårt att svara på, eftersom vi inte har varit på alla ställen tidigare. Men det blir spännande att kombinera större konserter med lite mindre och mer intima. Så det är nog hela upplägget och turnén i sin helhet som jag ser fram emot mest, säger Julia Isaksson.

– Håller med Julia! Som saxofonist måste jag också vara ärlig att säga att jag gillar stora rum med mycket akustik, men ser förstås fram emot hela turnén, säger Theo Hillborg.

Text: Jörgen Wade
Foto: Jonas Bilberg

Mer om Duo Julia & Theo och konsertprogrammet (Södertälje).

Mer om höstens Ung & Lovande-turné.

Följ Ung & Lovande turnén på Instagram.