Biennalen Ung & Lovande har arrangerats sedan 1992 och är Sveriges största tävling i kammarmusik. Tävlingen riktar sig till unga musikstuderande. Segrande ensemble belönas med en landsomfattande turné. Nu är det fritt fram att söka till tävlingen som avgörs i Västerås Konserthus våren 2023.

I år firar Ung & Lovande sitt 30-årsjubileum. Några av de musiker och ensembler som medverkat i biennalen genom åren är Martin Fröst, Malena Ernman, Kungsbacka Piano Trio, Dahlkvistkvartetten och Weberkvartetten. 2021 års vinnare av Ung & Lovande var Duo Julia & Theo, från Musikhögskolan i Malmö och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Duon genomför sin vinnarturné under hösten 2022.

Till 2023 års upplaga söker Ung & Lovande musikstuderande födda tidigast 1993. Sökande ska studera vid svensk musikhögskola på masternivå eller motsvarande. Om sökande studerar utomlands ska denne vara svensk medborgare.

Fem ensembler väljs under senhösten ut av en jury för att delta i finalen. Utifrån inskickade inspelningar från de sökande bedömer juryn teknik, musikalisk tolkning och samspel. Val av hur tonsättare och verk kombineras kan också påverka bedömningen. Inspelningarna är anonyma för juryn. I urvalsjuryn ingår Helena Ha-Young Sul, Kammarmusikförbundet, Björn Eriksson, Västmanlandsmusiken och Christian Sundewall, Musik i Syd.

Duo Julia & Theo. Foto Jonas Bilberg

Kammarmusikförbundet organiserar mer än 100 kammarmusikföreningar i Sverige, från Storuman i norr till Simrishamn i söder. Varje förening arrangerar flera konserter per år där huvudsakligen frilansmusiker engageras. Det är hos dessa föreningar vinnarna av Ung & Lovande kommer att göra sin turné, som arrangeras av Västmanlandsmusiken och Musik i Syd.

Vem som blir nästa vinnare av Ung & Lovande avgörs 5-7 maj, 2023, i Västerås Konserthus.

Läs mer om ansökan.

Läs mer om höstens Ung & Lovande-turné