Landets musikarrangörer välkomnades till årets första arrangörsträff i Norrköping, 28-29 maj. Träffen i samordnades av MAIS, den här gången tillsammans med Sweden Festivals och Kammarmusikförbundet. Det bjöds på seminarium, mingel och konserter. Bland annat stod Ung & Lovande-vinnarna Duo Julia & Theo och ukrainska pianisten Natalya Pasichnyk på scenen.

Arrangörer i olika musikgenrer hade anmält sig till årets första arrangörsträff som mestadels ägde rum i ena vingen av Louis de Geer konsert & kongress, men även på andra platser i Norrköping. Samtidigt som träffen pågick det även ett nationellt festivalmöte, arrangerat av Sweden Festivals, en manifestation för att främja festivalen som kulturbärare och arrangörsform.

Värmekyrkan i Norrköping. Foto: Privat

Självklart var Kammarmusikförbundet på plats liksom flera kammarmusikföreningar från bland annat Trosa, Österby bruk, Varberg, Nyköping och Sandviken. Det blev många samtal i form av paneldebatter, bikupor, genreövergripande diskussioner och mingel.

Erik Palm, MAIS verksamhetsledare, presenterar seminariet Hållbara konserter/festivaler med Louise Lindén, från Live Green. Foto: Privat.

Deltagarna bjöds även på flera konserter i olika genrer. I de två avslutande konserterna stod förra årets vinnare av Ung & Lovande, Duo Julia & Theo, och den ukrainska konsertpianisten Natalya Pasichnyk på scenen.

Duo Julia & Theo. Foto: Privat.

Till hösten planeras ytterligare två regionala arrangörsträffar, den ena i Väggarp, Eslövs kommun, 16-17 september och den andra i Sundsvall 19-20 november.