Sista KammarmusikNytt innan sommaren går idag ut till Kammarmusikförbundets medlemmar. I sin hälsning skriver Kajsa Wejryd om senaste arrangörsträffen, vad som är på gång i höst och passar på att önska en skön sommar.

Juni, sommar, förväntan. Naturen flödar av all grönska, blomning och fågelsång. Sol och värme och en och annan regnskur då och då. Många i våra kretsar planerar in sommarens konserter och festivaler, medan andra ligger i startgroparna för att få arrangemangen att fungera. I år får vi alla vara med, inga restriktioner. Passa på: musiker, publik, ni och andra arrangörer väntar. Titta gärna in i vår kalender och se vad som erbjuds!

Kajsa hemma i sin trädgård. Foto: Privat.

Sista helgen i maj hölls en regional arrangörsträff i Norrköping. Musikarrangörer i samverkan, MAIS, och Sweden Festivals stod som huvudarrangör och vi fanns också med som inbjudare. Från vårt förbund deltog sex föreningar. Kanske kunde vi locka med oss ytterligare ett par nya föreningar. Norrköping blev 2017 utsedd till City of Music av UNESCO vilket innebär ett rikt musikliv, som vi kunde skymta. Jakob Eknor redogjorde för Kulturrådets verksamhetsstöd. Linda Zachrisson informerade om utredningen ”Från kris till kraft”, om återstarten av kulturlivet. Klimatfrågorna fanns också med och vi i Kammarmusikförbundet kommer framöver utarbeta några rekommendationer kring detta. Våra vinnare av Ung & Lovande Duo Julia & Theo avslutade med en fin konsert på piano och saxofon. De är redo inför höstens Sverige-turné. I Norrköping blev det även en fantastisk extra konsert med den ukrainska pianisten Natalya Pasichnyk.

I höst arrangeras ytterligare två regionala arrangörsträffar, den ena i Väggarp, Eslövs kommun, 16-17 september och den andra i Sundsvall 19-20 november. Mer information kommer!

Under hösten kommer vi även att arbeta vidare med barn- och ungdomsaktiviteter i digital form.

Nu tar KammarmusikNytt paus och återkommer i september. Under tiden hoppas jag att ni alla ska få en skön och berikande musiksommar!

/Kajsa Wejryd, Ordförande Kammarmusikförbundet