Kammarmusikförbundet fick in 24 ansökningar om att delta i Kammarmusikbiennalen Ung & Lovande, i Västerås Konserthus 17-18 april, 2021. Bland ansökningarna har en jury valt ut de fem bidrag som gått vidare.

Årets mycket uppskattade Ung och Lovande-turné genom landet, med 2019 års vinnare, Duo Winiarski/Carron, har avslutats. Förberedelserna inför nästa Kammarmusikbiennal är i full gång. Bland de 24 inkomna ansökningarna har en jury valt ut fem bidrag som ska delta. Urvalsjuryn bestod av: Helena Ha-Young Sul, Kammarmusikförbundet, Björn Eriksson, som representant för Västmanlandsmusiken, och Susette Johansson, Musik i Syd.

De fem som har gått vidare till biennalen

Ventus –  en duo bestående av Michaela Hansen, flöjt, och Louise Anine Mogensen, klarinett. Båda är studerande i solistklassen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn.

Duo Julia & Theo – Theo Hillborg, saxofon, och Julia Isaksson, piano, började spela tillsammans 2017 under sin studietid på Royal Academy of Music i London, där Julia för närvarande studerar andra året på sin masterutbildning. Även Theo gör sin masterutbildning, men vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Duo Andersson & Kawa – Klara Andersson, piano, och Agata Kawa, violin, träffades för första gången under deras studietid på Kungliga Musikhögskolan. Klara studerar numera masterutbildningen vid Edsbergs slott och Agata i vid Kungliga Filharmonikernas Orkesterakademi.

Duo Wallner & Uusijärvi – Olof Wallner, piano, och Albin Uusijärvi, viola, träffades när de började på Lilla Akademiens Musikgymnasium. I samband med studier Kungliga Musikhögskolan vid Edsbergs slott har de tillsammans börjat utforska repertoaren för viola och piano.

Duo Nalan & Zuckerman – John Nalan, piano, och Philip Zuckerman, violin, träffades för första gången 2017 som finalister och pristagare i Bergenfilharmonins solisttävling. När Philip flyttade hem till Sverige, efter avslutade studier på Juillard, blev han studiekamrat med John på Edsbergs slott.

Biennalen öppen för allmänheten – fri entré!

Vem som vinner Ung & Lovande och får en Sverige-turné i pris avgörs i Västerås Konserthus, 17-18 april, 2021. Biennalen är öppen för allmänheten och har fri entré. Mer läsning om tävlingsbidragen kommer att publiceras här på hemsidan i början av nästa år.
Läs mer om Ung & Lovande.

Ung & Lovande 2021 arrangeras av Kammarmusikförbundet, Västmanlandsmusiken och Musik i Syd, med stöd av Kulturens Bildningsförbund och Kulturrådet.