Kammarmusikbiennalen Ung & Lovande

Biennalen Ung & Lovande har arrangerats sedan 1992 och är Sveriges största tävling i kammarmusik. Tävlingen riktar sig till unga musikstuderande. Segrande ensemble belönas med en landsomfattande turné.

Några av de musiker och ensembler som medverkat i biennalen genom åren är Martin Fröst, Malena Ernman, Kungsbacka Piano Trio, Dahlkvistkvartetten och Weberkvartetten. 2023 års vinnare av Ung & Lovande var Monbijoukvartten, från Musikhögskolan i Malmö och Norges Musikkhögskole i Oslo.

Ung & Lovande arrangeras av Kammarmusikförbundet, Västmanlandsmusiken och Musik i Syd, med stöd av Barbro Osher Pro Suecia Foundation och Kulturrådet.

Är du musikstuderande på masternivå och vill ansöka till Ung & Lovande 2025?

Mer om ansökan här.

Vill du veta mer om Ung & Lovande? Kontakta: jorgen@kammarmusikforbundet.se

_ _ _

2023 års vinnare

Monbijoukvartetten består av:

Marcus Bäckerud, violin, f. 1997, Musikhögskolan i Malmö
Oscar Edin, viola, f. 1995, Musikhögskolan i Malmö
Kristian Chojecki, cello, f. 2000, Musikhögskolan i Malmö
Alexander Chojecki, violin, f. 1997, Norges Musikkhøgskole i Oslo

Juryns motivering:
“Med rytmisk pregnans och tätt samspel, utmärkt programläggning som visar både genrebredd och rika klangfärger, samt en obändig ungdomlig energi.”

I juryn ingick Bernt Lysell, violinist och en av Sveriges mest framstående kammarmusiker, Boel Adler, Kammarmusikförbundet, sångerska och välkänd röst i P2, Christian Sundewall, biträdande orkesterchef för Musica Vitae och kammarmusikproducent Musik i Syd, Christofer Ekströmer, producent Västmanlandsmusiken, samt en samlad röst från landets kammarmusikföreningar.

Läs nyheten om 2023-års vinnare.