Sveriges största tävling i kammarmusik avgjordes i helgen i Västerås Konserthus. Fem ensembler med sammanlagt sjutton musikstuderande på masternivå, från sex olika musikhögskolor deltog i finalen. Segrande ensemble att ta emot priset var Monbijoukvartetten från Musikhögskolan i Malmö och Norges Musikkhøgskole i Oslo.

Kammarmusikbiennalen Ung & Lovande som är den sjuttonde i ordningen arrangerades för första gången inför publik i Västerås Konserthus stora sal, där även prisceremonin hölls.

Kammarmusikförbundets ordförande, Kajsa Wejryd presenterade och Västmanlands Landshövding Johan Sterte delade ut priset och läste upp juryns motivering.

“Med rytmisk pregnans och tätt samspel, utmärkt programläggning som visar både genrebredd och rika klangfärger, samt en obändig ungdomlig energi.”

I juryn ingick Bernt Lysell, violinist och en av Sveriges mest framstående kammarmusiker, Boel Adler, Kammarmusikförbundet, sångerska och välkänd röst i P2, Christian Sundewall, biträdande orkesterchef för Musica Vitae och kammarmusikproducent Musik i Syd, Christofer Ekströmer, producent Västmanlandsmusiken, samt en samlad röst från landets kammarmusikföreningar.

Vinnarturnén som är priset arrangeras av Musik i Syd och Västmanlandsmusiken hösten 2024.

Vinnarna Monbijoukvartetten – Marcus Bäckerud, Alexander Chojecki, Kristian Chojecki och Oscar Edin – tillsammans med Kammarmusikförbundets ordförande Kajsa Wejryd och Landshövding Johan Sterte. Foto: Jonas Bilberg

Om Monbijoukvartetten:

Marcus Bäckerud, violin, f. 1997, Musikhögskolan i Malmö
Oscar Edin, viola, f. 1995, Musikhögskolan i Malmö
Kristian Chojecki, cello, f. 2000, Musikhögskolan i Malmö
Alexander Chojecki, violin, f. 1997, Norges Musikkhøgskole i Oslo

Denna helt nybildade kvartett bildades sensommaren 2022. Översatt från franskan blir mon bijou på svenska min juvel, men gruppnamnet har sitt ursprung av en mer blygsam anledning. När kvartetten bildades befann de sig i en lägenhet, nära Möllevångstorget i Malmö, på Monbijougatan. De sökte ett internationellt gångbart namn och tyckte helt enkelt gatunamnet passade utmärkt för ändamålet.

Under studietiden har medlemmarna i kvartetten haft lärare som Nikolaj Znaider, Mats Zetterqvist, Peter Herresthal, Henrik Frendin och Andreas Brantelid. Kvartetten har våren 2023 också tagit lektioner för Tim Frederiksen.

Senast en kvartett vann Ung & Lovande var Dahlkvistkvartetten 2009.

Vinnande program: Monbijoukvartetten

C. Shaw (1982)
Valencia

J. Haydn (1732 – 1809)
Stråkkvartett op. 76 nr. 5 ”Largo”
I. Allegretto
II. Largo. Cantabile e mesto

M. Ravel (1875 – 1937)
Stråkkvartett i F-dur
I. Allegro moderato
II. Assez vif, très rythmé
III. Très lent
IV. Vif et agité

Monbijoukvartetten. Foto: Madelene Sandmer.

Ung & Lovande 2023 arrangerades av Kammarmusikförbundet, Västmanlandsmusiken och Musik i Syd i samarbete med Västerås Kammarmusikförening. Med stöd av Kulturrådet och Barbro Osher Pro Suecia Foundation.