Vår ordförande tänder första adventsljuset. Detta tillsammans med varma hälsningar om förbundets kontakt med medlemsföreningarna, förändrade restriktioner och Kammarmusikbiennalen Ung & Lovande i vår.

Det är advent! Trots att det blev ett annorlunda år, en annorlunda höst, snurrar jorden på som vanligt och vi går in i adventstiden. November har varit mörk med dystra besked och restriktioner, som vi alla har fått rätta oss efter. Vi har planerat och coronasäkrat. Några konserter och evenemang har kunnat genomföras, andra har fått ställas in.

Vi i Kammarmusikförbundet kan glädjas åt att nästan alla konserter i vår Ung & Lovande-turné med Kristina Winiarski och Pontus Carron kunde genomföras. Fantastiskt! Duon har bidragit med musik av högsta klass till oss i våra föreningar över landet. Tack! Förberedelserna inför nästa Kammarmusikbiennal som ska utse en ny ensemblevinnare pågår. Vi har fått in hela 24 anmälningsbidrag! Nu har juryn sållat fram fem ensembler som går vidare. Vilka de tävlande är får vi återkomma till och vi ser fram emot att få höra dem i Västerås den 17 och 18 april.

Hösten har verkligen präglats av restriktioner. Just nu är det max åtta personer som gäller vid allmänna sammankomster. Det innebär att vi får hålla oss hemma och ta del av det som bjuds i media och i våra egna gömmor. Vi får musicera själva! Vi får längta! Vi får också hoppas att restriktionerna lättar om inte alltför lång tid.

Under hösten har styrelsen och Vanessa, på kansliet, ringt runt till er, våra hundra medlemsföreningar, för att höra hur ni ser på förbundet och vår verksamhet och för att höra hur ni har det i föreningarna. Någon förening återstår. Jag har haft kontakt med sexton föreningar och fått mycket värdefull information om villkoren ute i landet, men också hur vi som förbund uppfattas och vad som önskas inför framtiden. Det har varit en glädje och uppmuntran att genomföra dessa samtal. Styrelsens sekreterare Sonja Dalebäck Arnelöf sammanställer. Ett stort jobb! En rapport om intervjuerna kommer att presenteras inför årsmötet, som hålls i samband med Kammarmusikbiennalen i Västerås. Rapporten kommer att ligga som grund för vår verksamhetsplan, som vi också vill att ni medlemmar ska vara delaktiga i. Det finns mycket roligt och viktigt vi kan göra för ett starkt Kammarmusikförbund i framtiden!

Nu tänder vi ljus som får lysa upp i mörkret! Ta vara på allt som vi har, trots allt, och var rädda om varandra!

Varma hälsningar,
Kajsa Wejryd

Läs senaste nyheterna och artiklarna.