Hur kan vi genomföra konsertverksamhet under hösten 2020 utan att riskera ökad smittspridning? I denna nyhet finns länkar till en mycket användbar metodpraktika och en nyligen publicerad hemsida i ämnet.

Coronapandemin lamslog kulturvärlden under våren 2020. Ännu finns inga indikationer på att ett vaccin kommer på marknaden inom den närmaste tiden och ingen vet om smittspridningen kommer i en andra våg i höst. Regeringen har nyligen presenterat förslag på uppdaterade restriktioner för sammankomster, men frågan kvarstår trots allt: Hur kan vi genomföra konsertverksamhet under hösten 2020 utan att riskera ökad smittspridning?

Metodpraktika

Arrangörer inom nätverket Knutpunkt i Västra Götalandsregionen med omnejd har svarat på frågan. I samverkan med riksförbunden Musikcentrum Riks och MAIS (Musikarrangörer i Samverkan) har en metodpraktika tagits fram, i vilken gemensamma förslag på åtgärder och konkreta tips presenteras, för er som vill arrangera smittsäkra konserter.
Ladda ned metodpraktikan som pdf

Nyligen publicerad hemsida

Ni kan även ta del av metodpraktikan på en nyligen publicerad hemsida. Genom att besöka hemsidan regelbundet kan du som arrangör hålla dig uppdaterad med den allra senaste informationen kring läget och även ge tips och idéer.
Länk till Smittsakrakonserter.nu