Vår ordförande Kajsa Wejryd med en hälsning om sommaren som varit, den nya styrelsen och att ta vara på de möjligheter som ges i höst.

Hej medlemmar!

Det blev en tyst sommar. Inga konserter, inga festivaler, inga sommarteatrar. Visst känns det märkligt att sommaren gått utan dessa ljusglimtar, som vi tycker hör sommaren till och berikar inför hösten och mörkret.

Jag fick förmånen att lyssna på första konserten live under Järna Kammarmusikfestival. Fantastisk musik med en publik på 30 personer i en sal med plats för flera hundra, vilket kändes lite ödsligt. Å andra sidan har vi kunnat ta del av många härliga konserter och framträdanden, då vi själva valt tillfället. Filmade och streamade evenemang har nått mångdubbelt fler än de fysiska arrangemangen. Utbudet blev större för många!

Kammarmusikförbundets nya styrelse träffades för första gången en sensommarhelg i Simrishamn. Vi upplevde en stor glädje att få träffas, få reda på lite mer om vilka vi är, och planera årets arbete. Det saknades inte idéer och jag imponeras av den samlade kompetens som ryms i gruppen.

Arbetet i era föreningar och i förbundet präglas i hög grad av den rådande pandemin och vilka förutsättningar vi ska förhålla oss till. Kammarmusikförbundet ingår i organisationen MAIS, Musikarrangörer i Samverkan. Vi har haft ett antal digitala möten under sommaren för att stämma av och samarbeta. Du som medlem var snabb att svara på vår enkät i april angående förändrade planer på grund av Coronan, vilket bidrog till en samlad bild för oss arrangörer. Nyligen har en liknande enkät genomförts avseende perioden 1 juni-31 augusti. Tack till alla som svarat!

MAIS har blivit ett bra sätt för oss alla musikarrangörer att få information och inte minst att göra vår samlade röst hörd genom möten med såväl kulturminister Amanda Lind som Kulturrådet. Fredagen den 21 augusti kom besked om ytterligare 1,5 miljarder kronor till kulturlivet och också förslag om lättnader i restriktionerna. Ärendena har varit ute på remiss och förslagen planeras kunna träda i kraft 1 oktober. MAIS finns med som remissorgan i alla snabba turer, vilket vi är oerhört tacksamma över. Läs nyheten om de olika turerna, här på hemsidan, och även nyheten om hur ni som arrangörer arrangerar smittsäkra konserter. Hoppas det ska ge vägledning till er i föreningarna om hur ni ska förhålla er framöver.

Den 19 september ges den första konserten i Södertälje med våra Ung & Lovande-vinnare från 2019, Kristina Winiarski på cello och Pontus Carron vid pianot. Jag hoppas innerligt att det ska gå att genomföra turnén enligt planerna och är övertygad om att ni som arrangerar ska få njuta av musik av högsta klass.

Vi i styrelsen vill gärna veta mer om er som medlemsföreningar, hur ni planerar, vilka frågor ni jobbar med och vad ni vill att förbundet ska bidra med. Därför kommer vi att under hösten kontakta alla föreningar för att ta del av era synpunkter och förslag. Era svar kommer att utgöra grund för vårt fortsatta arbete. Det är ju er vi är till för!

Trots att vi lever i märkliga och osäkra tider är det mycket som fungerar, vi måste se framåt. Var rädda om varandra och ta vara på de möjligheter som ges!

/Kajsa Wejryd, Ordförande

Kammarmusikförbundets styrelse: Sonja Arnelöf, Lennart Åkermark, Helena Ha-Young Sul, Tobias Granmo, Kajsa Wejryd, Ingrid Emanuelsson och Boel Adler. Foto: Vanessa Labañino.

Läs mer om styrelsen och ledamöterna.