Regeringen har öppnat upp för arrangemang med sittande publik som överstiger 50 personer. Frågorna som har valsats i förslag och remissvar är smittsäkerheten och då framförallt avstånd mellan personer i publiken. Slutgiltigt förslag från regeringen förväntas träda i kraft 1 oktober. Dessutom väntas kulturbranschen få 1.5 miljarder kronor i ett nytt krispaket.

Gränsen på 50 personer vid publika sammankomster ligger tillsvidare fast, sa inrikesminister Mikael Damberg på en presskonferens den 21 augusti och gav samtidigt ett förslag på att införa vissa lättnader för evenemang, bland annat undantag för sittande publik. Förslaget berör framförallt lättnader för större kulturevenemang. Arrangemang som kan hållas på ett smittsäkert sätt ska få möjlighet att ta in fler än 50 personer. Enligt förslaget ska undantagen gälla under förutsättning att man kan hålla två meters avstånd och en övre publikgräns.

500 sittande i publikgräns med 1 meters avstånd

På en presskonferens några dagar senare gav Folkhälsomyndigheten sitt remissvar. I svaret sattes då publikgränsen till 500 personer. Samtidigt meddelade myndigheten att det räcker med ett avstånd på en meter mellan personer i den sittande publiken.

MAIS remissvar

Samma dag som Anders Tegnell höll presskonferens, 27 augusti, skickade MAIS (Musikarrangörer i Samverkan), i vilket Kammarmusikförbundet ingår, in sitt remissvar till regeringen. I yttrandet avstyrker även vi förslaget på två meters avstånd mellan individer och hänvisar till Folkmyndighetes enmetersregel gällande serveringsställen, där avståndet endast behöver vara en meter. Med anledning av att regeringens förslag inte behandlar reglering av konserter med stående publik efterfrågar MAIS att även detta perspektiv omhändertas i de nya restriktionerna.
Länk till MAIS remiss

Besked 1 oktober

Eftersom Folkhälsomynighetnen remissvar väger tungt ser det med andra ord ut som om det kan komma att bli lättnader i publikrestriktionerna, vilket ju också är samtliga instansers strävan. Ambitionen från regeringens sida är att de nya restriktionerna ska träda i kraft 1 oktober. Hur restriktionerna och det nya krispaketet kommer påverka Kammarmusikförbundets medlemmar får vi med andra ord anledning att återkomma till.

Foto ovan: Ninni Andersson/Regeringskansliet