Med anledning av det rådande läget i Sverige har Kammarmusikförbundets ordförande Kajsa Wejryd skrivit ett brev riktat till våra medlemmar.

____

Kära vänner i Kammarmusikföreningar landet över!

Vi är inne i märkliga tider, i en situation som få kunde ana i mitten av februari. Då träffades några av oss på den regionala arrangörsträffen i Malmö. De frågor som då dryftades försvinner i Coronaepidemins skugga. Men det var gott att träffas och knyta kontakter mellan våra föreningar och andra genrer.

Vi i Kammarmusikförbundet vet att ni alla måste ställa in konserter eller skjuta dem på framtiden. Den fortsatta planeringen för sommar och höst känns osäker. Det har skickats ut en enkät, där vi vill veta hur de nationella besluten och rekommendationerna påverkar er verksamhet. Samma enkät har gått ut till alla musikarrangörer inom MAIS (Musikarrangörer i Samverkan). Detta kommer att utgöra underlag, när vi ansöker om kompensation för de förluster som ni drabbats av. Meddela gärna hur många arrangemang som ni tvingats ställa in. Besvara enkäten senast på fredag den 27 mars.

Som ni kanske redan noterat, har styrelsen beslutat att genomföra vårt årsmöte digitalt. Mötet blir en utmaning i tiden!

Det blir onekligen en annorlunda vår, som vi alla kommer att minnas. Alla engagerar sig, vi gör vad vi kan. Vi oroas och inordnar oss i leden. När det nu inte blir något möte i Göteborg funderar vi på att arrangera en gemensam träff i höst, kanske i Göteborg, då vi får dela erfarenheter, njuta av härlig musik och vara tillsammans.

Dra er inte för att kontakta oss i styrelsen eller Vanessa Labañino på vårt kansli med frågor och funderingar.

Varma vårliga hälsningar,
Kajsa Wejryd