Kulturrådet har bjudit in till branschmöte inom musikområdet, med anledning av pågående bidragsutveckling. På mötet, som är digitalt, deltar Kulturrådets generaldirektör, Kajsa Ravin, tillsammans med flera medarbetare från Kulturrådet. Kammarmusikförbundet och andra förbund inom musikområdet kommer att delta på detta första möte. Kulturrådet kommer sedan hålla ett möte i maj, där bidragssökande informeras och kan ställa frågor om de planerade ändringarna (se även förtydligande längst ned i denna nyhet).

Kulturrådet befinner sig just nu mitt i ett treårigt projekt som går ut på att utveckla bidragsgivningen. Halvvägs in i projektet bjuder de in till en presentation av projektets kommande utvecklingsinsatser, med betoning på insatser i höst som berör musikområdet. Kulturrådet öppnar även upp för samtal utifrån planerade förändringar kring bidragsgivningen till musikområdet.

Kort om planerade förändringar
Kulturrådet kommer under hösten 2024 att införa ett bredare projektbidrag inom musikområdet, med samma ändamål som våra befintliga tre projektbidrag. En utgångspunkt är att skapa långsiktigt hållbara bidrag som är enkla att förstå, söka och redovisa. Kulturrådet kommer att genomföra förändringar i bidragsgivningen successivt till och med 2025.

Förtydligande: I ett utskick till våra medlemmar har vi felaktigt skrivit att även medlemsföreningar kan delta på detta första branschmöte. Men den inbjudan gällde alltså endast Kammarmusikförbundet.

Omslagsbilden: Kulturrådets generaldirektör Kajsa Ravin. Foto: Susanne Kronholm.