Förra året arrangerade förbundet en första lyckad festivalresa för sina medlemmar till Katrina Kammarmusikfestival på Åland. Detta år går resan till Fairplay Chamber Music som hålls 14–18 juni i och kring Kulturhuset i Ytterjärna.

Fairplay Chamber Music, har sedan starten 2017 (då med namnet Järna Festival Academy) haft en tydlig hållbarhetsprofil. Festivalen har minskat sitt klimatavtryck med över 90 procent och nu även inspirerat europeiska musikfestivaler att ta efter i ett gemensamt projekt kallat Songs of Travel (mer om detta projekt längre ned i denna nyhet).

Det återkommande festivalinslaget Running for Beethoven, Sara Parkman, Gävle Symfoniorkester och Sverigepremiär av fem beställningsverk är några huvudattraktionerna på festivalen.

I festivalresan för kammarmusikförbundets medlemsföreningar ingår bland annat:

• Buss Stockholm-Järna, ankomst- och avresedagen
  • Tre övernattningar i dubbelrum med frukost (i Trosa)
  • Buss mellan Trosa och Järna två gånger/dag (morgon och kväll). Resan tar cirka 30 minuter.
  • Tre gemensamma middagar i Järna.
  • Festivalpass som omfattar samtliga konserter utom Skyspace

– Fair Play Chamber Music i Järna ligger utanför Södertälje, cirka 5 mil från Stockholm. Varje morgon ingår en specialintroduktion till dagens program av festivalledningen. Efter söndagens kvällskonsert bjuds det även på ett extra mingel. Kostnaden för festivalresan är ännu inte helt klart. Inbjudan med mer information kommer att skickas ut via mejl till förbundets medlemmar inom kort, säger kammarmusikförbundets sekreterare, Sonja Arnelöf.

Om projektet Songs of Travel

Songs of Travel är ett musikprojekt med tema klimat och migration som bland annat resulterar i en grön policy och inte mindre än fem europeiska tonsättare har fått beställningar på nya verk. Från Sverige deltar Djuro Zivkovic som på kort tid etablerat sig som en av Europas främsta tonsättare i sin generation.

– Genom samarbetet med festivaler i Norge, Holland och på Irland kan vi samordna resor och repetitionsarbete mycket bättre än vad som annars är möjligt, erbjuda våra artister fler arbetstillfällen samt inte minst sätta hållbarhetsarbetet som ett gemensamt mål för alla festivalerna, säger cellisten Jakob Koranyi och pianisten Peter Friis Johansson, konstnärliga ledare för Fairplay Chamber Music, i ett gemensamt uttalande.

Läs mer om Songs of Travel här: www.songsoftravel.eu/

Mer om festivalen 14-18 juni: www.fairplaychambermusic.com/

Har du redan nu frågor eller vill anmäla ditt och andra föreningsmedlemmars intresse, kontakta Sonja Arnelöf