För 40 år sedan, den 7 maj 1983, hölls det första konstituerande mötet för Kammarmusikförbundet eller Riksorganisationen Sveriges Kammarmusikföreningar (RSK) som var förbundets namn var på den tiden. I samband med bildandet kom även de första numren av KammarmusikNytt ut där det bland annat går att läsa om förbundets förhistoria, om det första årsmötet i Katrineholm (en före detta statsminister välkomnade), samt om förbundets första medlemmar.

Att fylla 40 år är stort. Men den 7 maj, vilket var dagen för det första konstituerande mötet för 40 år sedan, var förbundet fullt upptagna med Ung & Lovande i Västerås – biennalen som varit flaggskeppet i mer än trettio år. Arrangemanget av den sjuttonde biennalen och att en vinnare, Monbijoukvartetten, korades på förbundets födelsedag kunde inte ha varit en bättre present.

Jubileumsfirandet fortsätter nu med grävande i arkiven. I en artikel senare i höst kommer vi att lyfta fram delar av allt som hänt i förbundet sedan 1983. I denna text fokuserar på förhistorien och det första konstituerande mötet.

Framsidan på första Kammarmusik-Nytt, årg. 1, nr 1, 1983.

Förhistorien

Något samlande organ för kammarmusikarrangörer innan 1983 hade inte funnits. Detta uppmärksammades som en brist av Föreningen Musikcentrum som bildades 1970 på initiativ av Svenska Tonkonstnärsförbundet. Syftet med bildandet var att skapa ett fungerande alternativ till de kommersiellt arbetande musikförmedlarna.

År 1979 började Musikcentrum kartlägga arrangörerna av solist- och kammarmusikkonserter i landet. Till Riksförbundet Sveriges Orkesterföreningars årsmöte 1981 föreslog Tonkonstnärsförbundet och Musikcentrum bildandet av en intressegrupp för att åstadkomma en organisationsform för kammarmusikarrangörer.

Landets kammarmusikarrangörer inböjds till ett möte på Musikaliska Akademin den 2 oktober 1982 vilket sedermera ledde fram till ytterligare ett möte i Attikasalen, Konserthuset Stockholm, 5 februari 1983, denna gång med ännu större uppslutning. Sammanlagt 29 arrangörer förklarade sig stödja bildandet av ett riksförbund.

Förbundet bildas i Katrineholm

Det första konstituerande mötet hölls den 7 maj 1983 i Folkets hus i Katrineholm. Katrineholms kammarmusikförening hade förberett de praktiska arrangemangen för mötet på ett exemplariskt sätt. De närvarande 17 ombuden, som representerande 16 arrangörer, hälsades välkomna av kommunfullmäktiges ordförande, riksdagsman och sedermera statsminister Göran Persson, varefter Katrineholms kommun bjöd på en utmärkt lunch.

Den första styrelsen vals

Efter att det enhälligt beslutats att bilda Riksförbundet Sveriges Kammarmusikarrangörer (RSK) vidtog förbundets första årsmöte. Den första styrelsen fick följande utseende:

Holger Wigertz, ordf (Katrineholms kammarmusikförening)
Kjell Rudner, vice ordf (Karlstads orkesterförening)
Hans Ahlborg, sekr (Säffle musikförening)
Sverker Ahlenius, kassör (Kammarmusiken i Borås)
Eva Granstedt, ledamot (Kulturnämnden i Enköping)

Första styrelsemötet

Vid första styrelsemötet i oktober 1983 hade styrelsen nöjet att anta de första 21 medlemmarna. Första medlemmen att betala medlemsavgiften på 200 kr var, föga förvånande kanske, Kammarmusikföreningen i Borås – föreningens ordförande Sverker Ahlenius, hade ju i maj valts in på posten som Kammarmusikförbundets första kassör.

Samtliga 21 första medlemmar:
Kammarmusiken i Borås
Trelleborgs kammarmusikförening
Collegium Musicum i Uddevalla
Norrbottens Museum, Luleå
Kungsbacka kammarmusikförening
Collegium Musicum i Västerås
Kristinehamns konsertförening
Baptistkyrkans kammarmusik, Sandviken
Lidköpings kulturnämnd
Kammarmusikföreningen i Uppsala
Stenungsunds kammarorkester
Nordiska kammarmusikdagar, Hässelby slott
Nyköpings kammarmusikförening
Kammarmusikföreniningen i Kalmar
Musikhögskolan, Göteborg
Karlsskoga konsertförening
Falkenbergs konsertförening
Katrineholms kammarmusikförening
Eksjö kammarmusikförening
Linköpings kammarmusikförening

Av dessa första medlemmar är det glädjade flera, den första medlemmen, Kammarmusik i Borås, inräknat, som varit medlemmar under alla 40 år. Och flera ha tillkommit. Vi har anledning att återkomma i höst med mer historia från arkiven.

Text: Jörgen Wade, samt från första numret av Kammarmusik-Nytt, 1983.

Första styrelsen 1983. Sittande från vänster: Hans Ahlborg, Holger Wigertz och Kjell Rudner. Stående: Sverker Ahlenius och Eva Granstedt.
Styrelsen 2023: Lennart Åkermark, Hélène Lindahl, Sonja Arnelöf, Helena Ha-Young Sul, Perry Göransson och Kajsa Wejryd. Ej i bild: Tobias Granmo.