Sista KammarmusikNytt före sommaren har skickats ut. I hälsningen summerar Kajsa Wejryd det gångna verksamhetsåret, berättar om senaste arrangörsträffen och ser fram emot en sommar med massor av kammarmusik.

Det är försommar. Vi försöker avsluta det som skulle bli klart, vi summerar och lägger det gångna verksamhetsåret bakom oss. I Kammarmusikförbundet kan vi se tillbaka på årsmötet, då Hélène Lindahl och Perry Göransson valdes in i styrelsen, samtidigt som vi fick tacka Boel Adler och Ingrid Emanuelsson för deras värdefulla insatser. Vi ser med glädje tillbaka på den fantastiska biennalen Ung & Lovande i Västerås. Det blev en innehållsrik helg. Vi som var med kunde njuta av fem mycket väl genomförda tävlingsbidrag med skickliga och engagerade musiker. Till slut kunde en vinnande ensemble koras, stråkkvartetten Monbijou. Det var inte lätt! Nu önskar vi alla ensemblerna lycka till! Jag har sett att några av finalisterna kommer göra konserter i sommar.

I dagarna genomfördes ännu en regional arrangörsträff, denna gång i Örebro. Flera av våra föreningar var representerade. Vi fick aktuell information från Kulturrådet och tillfällen att dela erfarenheter kring våra villkor kring arrangörsskapet, vilket skiljer sig mellan regionerna. Varje träff bjuder också på ett par kortare konserter med unga musiker. Så också denna gång.

I denna ljuva sommartid kommer det att finnas många möjligheter till konserter och festivaler runt om i landet. Ta del av artikeln med den imponerande sammanställningen av den kammarmusik som bjuds från norr till söder. Det känns som en stor rikedom att få denna möjlighet. Jag hoppas att ni alla får tillfällen att njuta i stadens brus likaväl som i konsertsalar, kyrkor, lador och andra fantasifulla platser. Nu har vi hela sommaren framför oss!

/Kajsa Wejryd, Ordförande Kammarmusikförbundet