Nya styrelsen

By 5 juni, 2023No Comments

På årsmötet i Västerås, i samband med Ung & Lovande, valdes två nya ledamöter in i Kammarmusikförbundets styrelse: Hélène Lindahl och Perry Göransson. Samtidigt avtackades Ingrid Emanuelsson och Boel Adler som bidragit med sitt engagemang i styrelsen sedan 2019.

Hélène Lindahl är pensionerad bergsingenjör som jobbat hela sitt yrkesliv på Sandvik och Zapp i Sandviken. Hon är uppvuxen i Surahammar vars musikskola väckte hennes musikaliska intresse.

Hélène har njutit av det rika musiklivet i Sandviken vilket så småningom ledde till att hon engagerade sig i kammarmusikföreningen, där hon är ordförande sedan 2019. Hon arbetar aktivt för att hitta ny publik i alla åldrar och att erbjuda klassisk musik av hög kvalitet för barn.

På fritiden spelar hon fagott i Sandviks Musikkår och i Kanalkyrkans Träblåsensemble.

Perry Göransson är musikvetare och ansvarade för musikutbudet i Örebro kommun i slutet på 70-talet och var Regionmusikchef i Östergötland i mitten på 80-talet. Fritiden har ägnats åt mycket föreningsverksamhet. Perry har tillsammans med många andra engagerade byggt upp Sveriges största ungdomsorganisation på musikområdet, Riksförbundet Unga Musikanter, RUM, där han var ordförande i 35 år. Perry är projektledare för Landslaget i Blåsmusik, han är vice ordförande i Musik i Norden och kassör i Nordisk Orkestermusikunion, samt ordförande i föreningen Svensk Blåsmusik och föreningen Sveriges Unga Blåsare. Perry är även ordförande i Södertälje Kammarmusikförening och är sedan 2013 även medlem i Linköpings Kammarmusikförening.

Perry har sjungit kyrkokör i mer än 50 år, men sjunger numera endast i en manskör i Södertälje. Han spelar även fagott i Blåsorkester, Symfoniorkester, Fagottkvartett och Blåsarkvintett i Linköping.

Kammarmusikförbundets nya styrelse: Lennart Åkermark, vice ordförande, Hélène Lindahl, ledamot, Sonja Arnelöf, sekreterare, Helena Ha-Young Sul, ledamot, Perry Göransson, ledamot och Kajsa Wejryd, ordförande. I styrelsen ingår även Tobias Granmo, ledamot. Foto: Jörgen Wade.

Mer läsning om styrelsen.