Sveriges största tävling i kammarmusik avgörs 6-7 maj. En kvintett, en kvartett, två trios och en duo; sammanlagt sjutton musikstuderande på masternivå, från sex olika musikhögskolor, kommer att delta i Ung & Lovande 2023. Kammarmusikbiennalen som är den sjuttonde i ordningen arrangeras för första gången inför publik i Västerås Konserthus stora sal. För två år sedan, pandemiåret 2021, avgjordes tävlingen med endast juryn på plats.
   – Vi hoppas självklart att publiken hittar tillbaka till Västerås i maj för att uppleva kammarmusikens unga stjärnor live. Det är fri entré, säger Kammarmusikförbundets ordförande, Kajsa Wejryd.

Utifrån inskickade inspelningar, anonyma för urvalsjuryn, har fem ensembler från landets musikhögskolor valts ut att delta i vårens final.

– Till de senaste biennalerna har det mestadels varit duos som sökt. I denna ansökningsomgång var det glädjande nog flera större ensembler, vilket innebär att det sammanlagda antalet musikstuderande i årets final nästan fördubblats, säger Kajsa Wejryd.

Ung & Lovande är uppdelad på två dagar. Med piano, stråkar, slagverk och blås kommer verk av tonsättare som Maurice Ravel, Britta Byström, Ludwig van Beethoven, Caroline Shaw, Richard Strauss, Anna Ignatowicz-Gliñska, Avner Dorman och Andrea Tarrodi med flera framföras av de fem ensemblerna.

– Varje tävlingsbidrag har cirka 50 minuter för framförandet. Tre av ensemblerna tävlar på lördagen och de andra två på söndagen. Helgen avslutas med prisutdelning och ett avslutande stycke framfört av vinnande ensemble, säger Kajsa Wejryd.

I juryn ingår Bernt Lysell, violinist och en av Sveriges mest framstående kammarmusiker, Boel Adler, Kammarmusikförbundet, vokalist och välkänd röst i P2, Christian Sundewall, producent Musik i Syd, Christofer Ekströmer, producent Västmanlandsmusiken samt en samlad röst från landets kammarmusikföreningar.

Mer om evenemanget och boka din fribiljett!

Mer om finalisterna