Vänersborgs Musikförening firar 80-årsjubileum med veckan fylld av musik. Firandet börjar idag med balkanmusik och avslutas på söndag med en den schweiziska stråkkvartetten Gémeaux Quartett.

Hösten 1942, mitt under brinnande världskrig, tillsatte ett antal musikintresserade en kommitté med uppgift att vidareutveckla musiklivet i Vänersborg. Utredningen kom fram till att en musikförening borde bildas och den 8 februari 1943 grundades Vänersborgs Musikförening, en förening som skulle arrangera konserter. Även om målsättningen från början var att presentera så kallad ”klassisk musik” i mindre format kom föreningen också att presentera viss underhållningsmusik, jazzensembler och besök av stora symfoniorkestrar.

Redan 1944, långt innan bildandet av de första musikskolorna i Sverige, startade Musikföreningen en liten orkesterskola med fokus på stråkinstrument. Nu 80 år senare finns i kommunen musik- och kulturskola, huvudsätet för unga musiktalangers utveckling för hela Sverige och även Norden (YOMA) och jazzutbildning.

Mycket har hänt under musikföreningens 80 år. I början arrangerades 6-8 konserter varje år men gradvis avtog publiken. 1993 kom en förfrågan från kommunen om att bilda en egen jazzförening i kommunen. Frågan diskuterades i Musikföreningen och 1994 valde Musikföreningen att bilda en speciell jazzsektion. Ny publik och nya medlemmar kom till föreningen. Nu arrangerar Musikföreningen 25-30-talet konserter årligen med blandat innehåll, allt från ”klassisk” kammarmusik, till världsmusik och jazz/blues.

Jubilemsveckan inleds med Barcelona Gipsy balKan Orchestra och avslutas med den Baselbaserade stråkkvartetten Gemeaux Quartet som är en av de ledande ensemblerna i sin generation. Medlemmarna kommer från fyra olika länder och ger regelbundet konserter på de ledande konsertscenerna runt om i Europa och i Japan.

Läs mer om jubileumsveckan program på Vänersborgs Musikförenings hemsida.