Kammarmusikförbundets ordförande skriver bland annat om kommande årsmötet och Ung & Lovande i Västerås, om ett glädjande besked och så önskar hon alla en fin musikvår.

Nu sätter allt fart! Våren som låtit vänta på sig verkar äntligen segra över snön och kylan. Vi i Kammarmusikförbundet är inne i ett intensivt skede av planering inför årsmötet och biennalen Ung & Lovande i Västerås den 6-7 maj. Vi försöker få stor uppmärksamhet från media, vi bjuder in och hoppas på stor publik från våra föreningar men också från allmänheten i Västerås och dess närhet. Fem ensembler laddar för sina framträdanden med hopp att vinna turnén hösten 2024. Det är fantastiskt att få lyssna på fem exklusiva konserter med unga & lovande musiker.

Årsmöte ska också hållas. Vi gläds åt fyra nya medlemsföreningar. Ingen har lämnat oss. Två nya styrelseledamöter ska väljas och vi ska presentera vår verksamhetsplan för året. Medlemsavgiften har varit 700 kr per förening och år under en längre tid. Nu får årsmötet ta ställning till om vi ska höja den till 800 kr eller behålla den nuvarande nivån. Vi kommer att presentera ett diskussionsunderlag att använda i föreningarna kring hållbara konserter.

Vi söker möjligheter att stärka vår ekonomi. För några veckor sedan fick vi ett fantastiskt besked från Barbro Osher Foundation om ett bidrag på 14 000 $ för att utveckla arbetet med Ung & Lovande. Ett erkännande och stor lättnad. Vi fortsätter arbetet med marknadsföring och att hitta lämpliga sponsorer.

Jag önskar er alla en fin musikvår med många fina, klingande evenemang. Hoppas också att många hittar vägen till Västerås i maj och biennalen Ung & Lovande. Vi ses där, välkomna!

PS: Om du som läser detta ännu inte får vårt nyhetsbrev KammarmusikNytt kan du registrera din e-postadress längst ned på vår hemsida.

/Kajsa Wejryd, ordförande