Kammarmusikförbundets ordförande skriver om årsmötet och Ung & Lovande i Västerås, den kommande arrangörsträffen i Göteborg, om minskat verksamhetsbidrag och fågelsång.

Februari, ljuset återvänder, fåglarna börjar sjunga. Det våras – än en gång! Hur ser det ut hos er i era föreningar? Börjar det bli som vanligt, har publiken återvänt, är det sig likt? Den frågan får vi lite då och då. Jag tycker det verkar som att publiken har längtat och gläds över att få komma på riktiga klingande konserter igen.

I Kammarmusikförbundet är vi i full färd med att planera för årsmötet i Västerås den 6 maj. Handlingarna håller på att bli klara och snart kommer inbjudan med information och möjlighet att anmäla sig. Det stora arrangemanget är förstås finalen av Ung& Lovande den 6-7 maj som vi hoppas ska locka många åhörare från hela landet. På vår hemsida är nu årets finalister presenterade i bild och text.

Under förra året arrangerades tre regionala träffar med musikarrangörer från olika genrer inom MAIS, Musikarrangörer i samverkan. Flera av er har deltagit i träffarna i Norrköping, Kristianstad och Sundsvall. Snart är det dags igen. Göteborg är först ut den 10-12 mars. Alla intresserade är välkomna! Arrangörsträffen äger rum på Valand och boende är på Comfort Hotel City. Det enda ni i föreningarna betalar är resan (länk till anmälan längst ned på denna sidan). Utbytet mellan deltagarna brukar vara mycket givande. I slutet av våren blir det ännu en regional träff, denna gång troligtvis i Örebro.

Kammarmusikförbundet fick ett minskat verksamhetsbidrag för 2023 från 600 000 kr till 500 000 kr från Kulturrådet. Det innebär att vi kommer att göra vissa inskränkningar av verksamheten. KammarmusikNytt kommer endast ut fem gånger under året, jämfört med som tidigare nio gånger. Kansliet kommer att vara stängt från midsommar och sommaren ut. Vi drar även in på andra utgifter. Men våra planer för framtiden är fortfarande optimistiska. Vi vill att Kammarmusikförbundet ska vara känt och betydelsefullt för musiklivet i hela landet.

/Kajsa Wejryd, ordförande

Nyhet om arrangörsträffen och länk till anmälan.