Kulturens Kapillärer – Nyorientering är en chans för lokala ideella kulturföreningar att söka projektstöd från Ideell kulturallians, med stöd av Postkodstiftelsen. Totalt kommer 8 miljoner kronor delas ut till omkring 200 lokala projekt över hela landet.

Har din lokala kulturförening en spännande idé? Kanske vill ni testa nya arbetssätt eller utveckla er befintliga verksamhet? Mellan den 8 februari och 15 mars finns chansen att söka projektstöd från Kulturens Kapillärer – Nyorientering. Syftet är att hjälpa föreningar runt om i landet att återhämta sig efter pandemin; en extra vitamininjektion mitt i lågkonjunktur och åtstramad kulturbudget.

Vem får söka?
Ideel kulturallians vill att alla med en idé ska ansöka – oavsett tidigare erfarenhet av bidragssökande. Det enda kravet är det är att den sökande är ansluten till någon av deras medlemsföreningar samt att projektet genomförs någon gång mellan mitten av maj 2023 till 31 mars 2024. Eftersom Kammarmusikförbundet är medlem i MAIS som i sin tur är en av Ideel kulturallians medlemmar kan med andra ord alla förbundets medlemsföreningar söka.

Ideel kulturallians stöttar den sökande längs vägen och hjälper till med spridning och nätverkande. Mer information om utlysningen och hur den går till hittar du via länken nedan. Via länken kan du anmäla dig till digitala infoträffar, där Ideel kulturallians berättar allt om Kulturens kapillärer – Nyorientering och svarar på frågor.

Länk: https://www.ideellkultur.se/nyorientering

Illustrationen ovan av Jennifer Nystedt.