Efter att Sverigeturnén inletts i Norrland fortsätter resan söderut. Förra helgen gästade Julia Isaksson och Theo Hillborg Södertälje. KammarmusikNytt var på plats för att få en pratstund med unga och lovande artister och något äldre men fortsatt lovande arrangörer.

I Södertälje centrum, bara ett par hundra meter från pendeltågsstationen ligger Södertälje Kammarmusikförenings konstertlokal, som de hyr av Pingstkyrkan. Föreningen startade 1984.

Entrén till Pingstkykan i Södertälje.

Sedan våren 2013 är det Perry Göransson som håller i ordförandeklubban och är den mest drivande i föreningen. Dagen före konserten kunde Södertäljeborna se både honom och Duo Julia & Theo på bild i en helsidesartikel i den lokala tidningen LT. På konsertkvällen lyser föreningens ordföranden dock med sin frånvaro. Perry Göransson är även Föreningen Svensk Blåsmusiks ordförande och det pågår en festival i Linköping samtidigt.

Denna kväll är även föreningens ljudtekniker förhindrad, så tillsammans med damerna i biljettkassan och i fiket vilar arrangemanget framförallt i styrelseledamoten Kerstin Lindskog-Erikssons händer:

– Lite nervöst är det. Jag fick en visning av ljudbordet igår och Perry är ju normalt den som presenterar från scenen, med den äran. Jag hoppas det ska gå bra.

Blandning av jazz och klassiskt

Duo Julia & Theo.

Konserten inleds tungt, hårt och jazzigt med Chick Coreas “Children’s Song”, vilket får några av de femtiotalet församlade i publiken, inklusive undertecknad, och det stora korset i scenens fond att att skaka till.

Det är längesen jazzen betraktades som syndig, men att blanda jazz och klassiskt i sin repertoar kan fortfarande ses som ett progressivt grepp.

Jazzfria stycken som Jean Sibelius Norden och barocka kompositioner av Alessandro Marcello tjänade som motvikt i programmet, väl framfört även det, men följdriktigt syntes då mindre av Julia och Theos improvisatoriska och charmfulla samspel.

Blommor eller choklad?

Kerstin Lindskog-Eriksson hanterar den ovana situationen vid ljudbordet galant och är framme vid scenen både innan konserten, i paus och sedan med chokladaskar i applådtacket – detta efter duons extranummer ”Oblivion”, ett av Astor Piazzolas mest välkända stycken. Duon fick inga blommor denna gång vilket Julia Isaksson är lite lättad över:

Theo Hillborg packar ihop sina saxofoner efter konserten. I samspråk med Kerstin Lindskog-Eriksson.

– I Norrland fick vi hjortronsylt, knäckebröd, tranbärschocklad och annat gott, men även mycket blommor och det är svårt att ta med sig på en turné.

– Konsertprogrammet tar på krafterna. Jag får verkligen öva min uthållighet, så i det sammanhanget är något ätbart som choklad helt klart att föredra, säger saxofonisten Theo Hillborg med ett leende.

Av samma skäl, för att Theo Hillborg inte ska få alltför mycket träningsvärk, spelas två av styckena i programmet, i komposition av Lily Boulanger och Claude Debussy, solo av Julia Isaksson på pianot.

Magnus Lindgren och Gary Carpenter i publiken

Nästa konsert arrangeras av Trosa Kammarmusikförening* och sedan följer flera turnéstopp på raken som avslutas Linköping i början av oktober. Efter några dagars vila återvänder duon sedan till Västerås Konserthus, där allting började med vinsten i kammarmusikbiennalen Ung & Lovande våren 2021.

– Vi ser även fram emot konserten i Stockholm då vi hoppas många vänner dyker upp. Magnus Lindgren som ingår i programmet med specialskriven musik till oss kommer sitta i publiken och höra sitt stycke bli framfört för första gången, vilket känns extra pirrigt, säger Theo Hillborg.

En annan kompositör som ingår i konsertprogrammet är britten Gary Carpenter, som är professor på Royal Academy of Music i London, där Theo och Julia studerade och träffades för första gången. Stycket Sonata for Alto Saxophone and Piano var det första stycket som duon övade på tillsammans. Året var 2017 och Gary Carpenter var duons lärare.

– Stycket var inte med i Ung & Lovande-finalen, eftersom det var för långt, men under turnén får det plats. Och Gary har meddelat att han kommer resa till Sverige för att se en av konserterna på turnén. Han kommer till Tingsryd av alla ställen. Även det kommer så klart bli en speciell konsert för oss, säger Julia Isaksson.

*sedan denna artikel publicerades har konserterna i Trosa, Köping och Österbybruk tvingats ställa in pga halsfluss

Text och bild: Jörgen Wade

Duo Julia & Theos konsert i Västerås