Kammarmusikförbundets ordförande med en tidig påskhälsning. Kajsa ger tips om aktiviteter för medlemsföreningarna så som digital träff om kammarmusik riktat till barn och unga, anmälan till årets första regionala arrangörsträff och årsmötet i Göteborg.

Vi är i brytningstider, vintern släpper inte sitt tag så lätt. Inga tussilago har ännu synts till här i Bergslagen, men vi planerar för vår och sommar ändå. I föreningarna pågår planeringen av höstens eller nästa spelårs program för fullt. Vårens konserter lockar fler och fler, även om många märkt en viss försiktighet från publiken.

Kajsa på vårspaning i Sandhamn. Foto: Privat.

I Kammarmusikförbundet händer det en hel del. Vi genomförde en enkät i slutet av förra året och kunde se ett intresse för att arbeta mer riktat mot barn och unga. Redan på lördag (9/4) hålls den första digitala träffen med de intresserade föreningarna. Fler kan anmäla sig. Därmed startar vi ett projekt där vi ska lära av varandra och kunna nå barn och unga på olika sätt. Välkomna att delta!

Den 23 april håller förbundet sitt årsmöte på Högskolan för scen och musik i Göteborg. I år får vi träffas på riktigt och det finns också möjlighet att delta digitalt. För dem som deltar på plats erbjuds också en trevlig konsert med slagverkare och avslutningsvis Schuberts ”Döden och flickan”. Passa på att anmäla er! Välkomna!

Jag hoppas att ni uppmärksammat den regionala träffen i Norrköping 28-29 maj, där vi i Kammarmusikförbundet är medarrangör. Ett fullspäckat program med information och musik väntar. En representant från varje förening bjuds på mat och logi från lunch till och med lunch nästa dag. I höst planeras ytterligare två regionala träffar.

Trots dessa orostider vi hamnat i önskar jag er alla en fin vår och glad påsk.

/Kajsa Wejryd

Mer om, och anmälan till, arrangörsträff i Norrköping.