Skip to main content

Nya verkkommentarer av Yngve Bernhardsson är tillagda i vårt verkregister. Bland annat med kommentarer av verk komponerade av Dohnányi, Haydn, Schumann och Farrenc. Louise Farrencs Nonett op. 38 har av kritiker beskrivits som hennes bästa kammarmusikverk.

Louise Farrenc (1804-1875) var en fransk tonsättare, pianist, forskare och pedagog. Académie des Beaux-Arts tilldelade henne Prix Chartier 1861 och 1869 för hennes kammarmusik.

Många har påpekat att pianisten Louise Farrencs bästa kammarmusikverk är Nonett op. 38 – ett verk utan piano. Om alla inte delar denna mening beror det nog enbart på att även verken med piano håller så hög klass. Nonettens berömmelse startade redan vid uruppförandet. Till succén bidrog medverkan av en ung 17-åring i violinstämman, den redan då berömde Joseph Joachim.

Louise Farrenc. Foto: Bibliothèque nationale de France

Farrenc skrev två orkesteruvertyrer och tre symfonier men det är framför allt som kammarmusiktonsättare hon prisats. En musiker och kritiker som gjort mycket för att föra fram hennes musik, R. H. R. Silvertrust, menar att hennes pianistiska skicklighet ibland spelar henne spratt när hon, liksom många andra virtuoser, som exempelvis Mendelssohn, skriver kammarmusik för piano. Pianospelet överskuggar då ofta de övriga stämmorna med alltför yppigt spel, när expositionens teman ska presenteras. Av någon anledning är detta mest tydligt i Farrencs inledningssatser, verken blir bättre och bättre i detta avseende allteftersom de fortskrider genom satserna. Allt detta enligt Silvertrust, som menar att hennes bästa kammarmusikverk kanske är det utan piano, nonetten.

Grove Music Online skriver i en artikel följande (i översättning av Yngve Bernhardsson):

”Farrencs roll i musikhistorien har betydelse utöver den som normalt tilldelas kompetenta mindre tonsättare. Såsom verksam i ett samhälle vars kvinnliga musiker huvudsakligen uppnådde framskjuten ställning som interpreter och i en kulturell miljö, som enbart värdesatte teater- och salongsmusik, förtjänar hon erkännande som banbrytande forskare och föregångare till 1870-talets franska musikrenässans”.

Text: Yngve Bernhardsson

Texten ovan är ett utdrag, läs hela verkkommentaren om Louise Farrenc.

Nedan kan du lyssna på tredje satsen i nonetten:

Nya verk i registret, mars 2022

Ernö Dohnányi (ny tonsättare i registret)
Serenad för stråktrio op 10

Louise Farrenc
Nonet op. 38

Michel Glinka  
Pathetiqué

Joseph Haydn (V)
Pianotrio
Nr. 27, Ass-dur Hob. XV:14
Nr. 35, C-dur Hob. XV:21
Nr. 36, Ess-dur Hob. XV:22
Nr. 37, d-moll Hob. XV:23
Nr. 38, D-dur Hob. XV:24
Nr. 39, G-dur Hob. XV:25
Nr. 40, fiss-moll Hob. XV:26
Nr. 41, ess-moll Hob. XV:31
Nr. 42, Ess-dur Hob. XV:30
Nr. 44, E-dur, Hob. XV:28
Nr. 45, Ess-dur, Hob. XV:29

Franz Liszt 
Sonat i h-moll

Robert Schumann (I)
Fem stycken i folkton op. 102

Till verkkommentarerna

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.  Lär dig mer