Vår ordförande med en hälsning om musiklivet som kommit i gång, regionala arrangörsträffar och om att det nu går att boka in turnén Ung & Lovande.

Nu är vi på gång! Vi får gå på konserter och andra evenemang igen. Visst råder det en uppsluppen glädje, när vi får mötas i foajéerna, för att sen få gå in i salongen och med förväntan slå sig ned och vänta. Musiken sätter igång och med stor tacksamhet kan vi känna att vi klarade det. Det är nästan som vanligt igen efter ett och ett halvt år av restriktioner.

Är det som vanligt igen? Har något förändrats? Saknas någon i publiken, kan vi se nya ansikten? Nu gäller det att ta vara på möjligheten att justera och tänka nytt. Jag upplever att vi behöver se över vår marknadsföring och vårt publikarbete. Hur gör vi oss synliga, hur når vi en ny publik? I vår återkommer vi till dessa frågeställningar med utbildningar för våra medlemsföreningar.

I förbundet har vi genomfört fyra digitala verkstäder, där vi gått igenom ansökningsformuläret för verksamhetsbidrag till Kulturrådet. Sju föreningar deltog och vi får hoppas att dessa ansökningar ger goda resultat. Det är beklagligt att vi får beskeden så sent. Alla föreningar har ju lagt sina program långt tidigare. Det är också beklagligt att flera föreningar avstår att söka medel, eftersom proceduren upplevs som för krånglig.

Kammarmusikförbundet medverkade i den regionala arrangörsträffen som genomfördes i Trollhättan och Vänersborg för ett par veckor sedan. Träffen organiserades av Svensk Jazz, Riksförbundet för Folkmusik och Dans och andra musikarrangörsförbund. Den 20-21 november är det dags för nästa regionala träff, då i Skellefteå. Träffen ska äga rum i det nya kulturhuset Sara! Jag ska vara där och ser fram emot att träffa representanter från våra föreningar i norr och höra vad som händer och vad de förväntar sig av oss.

Förberedelserna inför Ung & Lovandes nästa turné hösten 2022 med Julia Isaksson och Theo Hillborg pågår för fullt. Utbudsbladet är klart. Och det finns en fin liten musikvideo, där det går att få ett smakprov på deras fantastiska musik. Gå in på vår hemsida, under Ung & Lovande, och se när de kan komma till er och ge sin konsert.

Vi går in i mörka november. Hoppas musiken och livet kring detta ska kunna lysa upp lite grand! Ni gör skillnad!

Kajsa Wejryd, Kammarmusikförbundets ordförande