Det har sen tidigare varit känt att Attacca Quartet behövt ställa in sin turné. Nu har På Turnés programråd för kammarmusik kommit fram till en värdig ersättare. New York-baserade stråkkvartetten Brooklyn Rider har beskrivits som ”kammarmusikens framtid”.

Brooklyn Rider har sedan starten 2005 spelat på renommerade scener runtom i världen så som Carnegie Hall, Lincoln Center och Kölner Philharmonie. Det är en eklektisk ensemble som vågar blanda det utmanande med det trygga, där musiken ofta rör sig sömlöst över genregränser. De har lyckats charma både kritiker och en bred publik och har under åren samarbetat med framstående artister som Yo-Yo Ma, Joshua Redman och Anne Sofie von Otter. Det var Strings Magazine som i en artikel kallade kvartetten ”kammarmusikens framtid”.

Senast kvartetten besökte Sverige var våren 2014. Då framförde de bland annat svenske tonsättaren Tobias Boströms första stråkkvartett som specialskrevs för ensemblen. Med sig den här gången har de Europapremiären av tonsättaren Osvaldo Golijovs verk Um Día Bom som har hämtat inspiration från så vitt skilda håll som poesi av Antonio Vivaldi, Chick Coreas musik och tavlor av konstnären Gustav Klimt. Lägg därtill verk av samtida giganter som Philip Glass och Carolin Shawe, samt Franz Schuberts Döden och flickan.

Turnén äger rum den 24 februari till 6 mars 2022 och är redan fullbokad.

24 februari – Södertälje kammarmusikförening

25 februari – Björnlunda kammarmusikförening