Vår ordförande skriver om en speciell onsdag, digitala träffar, samordning av konserter och om ansökningsverkstäder – det är ju hög tid att söka verksamhetsbidrag från Kulturrådet.

I onsdags var det den 29 september. En vanlig onsdag, men en stor dag. Då släpptes restriktionerna, som vi levt med i ett och ett halvt år. Vi får mötas, gå på konserter och teatrar, gå på fest och känna oss fria. Äntligen! Det innebär att vi i våra föreningar kan planera våra konsertprogram som vi gjort tidigare. Vi slipper tänka ”vi får avvakta och se om det blir någon konsert”. Grattis alla arrangörer i vårt förbund!

Under september har vi genomfört två omgångar med regionala, digitala träffar.  23 föreningar har deltagit och vi har fått höra hur ni kommit igång med verksamheten över landet. Några vittnar om en försiktighet och oro hos publiken, det har kommit färre till konserterna, medan andra vittnar om motsatsen. Med tiden kommer det säkert att lätta överallt. Artisterna står i kö för att spela. Många konserter har blivit uppskjutna både en och två gånger, så det det kommer att bli konserttätt i höst.

En fråga som tagits upp är en önskan om samordning av konserter inom närområdet. Det ser olika ut i landet, med vi i Kammarmusikförbundet är beredda att hjälpa till med adresser och initiativ. Den regionala musiksamordnaren fyller ofta denna funktion, men inte överallt.

Inför våren planerar vi digitala kurser kring hemsidor och marknadsföring. Det är viktigt att vi gör oss synliga och breddar våra kontaktnät.

Nu är det dags att söka verksamhetsbidrag för 2022 hos Kulturrådet. Hoppas ni har uppmärksammat nyheten om erbjudandet om ”ansökningsverkstäder”, där ni i föreningarna kan få hjälp med era ansökningar. Dessa verkstäder är  5, 7 och 9 oktober. Först till kvarn gäller. Passa på och lycka till med era ansökningar!

/Kajsa Wejryd