Skellefteå Kammarmusikförening gästas av Göteborg Baroque den 19 oktober. Konserten, med musik av Bach, inleder höstens På Turné-program för kammarmusik som sedan fortsätter till bland annat Nordmaling och Ljusdal. Turnéen avslutas i Stockholm i december.

På Göteborg Baroques packlista står ensemblens världsunika claviorganum och dessutom fantastisk musik av Johann Sebastian Bach. Bach komponerade en kantat för varje söndag i flera årscykler. Ur denna rika skatt av körer, arior och instrumentalstycken har Göteborg Baroques konstnärliga ledare Magnus Kjellson plockat fram sina personliga favoriter och skapat något nytt, en stor kantat som spänner över ett helt år.

På Turné samordnar turnéer inom flera olika musikgenrer. Höstens och vårens turnéer har varit lagda sen en tid tillbaka, men vårens artist inom kammarmusik, Attcca Quartet, har av personliga skäl behövt ställas in. På Turnés programråd för kammarmusik arbetar nu för att presentera en värdig ersättare

Tillsammans med institutionerna och det fria musiklivet vill På turné stärka arrangörs- och publikutvecklingsarbetet i hela landet.
Läs mer på På Turnés hemsida.
Klicka här för att prenumerera på deras nyhetsbrev

Göteborg Baroques turné:

19 oktober | Landskyrkan, Skellefteå