I november arrangeras det ett seminarium och en manifestation för kammarmusiken. I paneldebatter diskuterar kammarmusikaktörer och kulturpolitiker kammarmusikens möjligheter, villkor och utmaningar. Deltar gör bland annat Boel Adler och Tobias Granmo, båda styrelseledamöter i Kammarmusikförbundet.

Göteborgs Kammarmusikförening är initiativtagare till uppropet och det är en bred samling av kammarmusikaktörer och kulturpolitiker som deltar uppdelat i två paneldebatter.  Helena Wessman, rektor för Kungliga Musikhögskolan Stockholm, inleder och håller i den första paneledebatten där, förutom Boel Adler och Tobias Granmo, även flera andra ingår, så som Susanne Rydén, preses i Kungl. Musikaliska Akademien och Musik i Syds VD.

I den andra paneldebatten, om kammarmusikens roll och villkor i välfärdssamhället, deltar kulturpolitiker från flera olika partier. Denna debatt leds av Staffan Albinsson, forskare, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Uppropet för kammarmusiken i Västsverige äger rum tisdag den 16 november, 13.00-16.30 på Högskolan för Scen och Musik, i Göteborg.

Läs mer om programmet och hur du anmäler dig på Göteborgs Kammarmusikförenings hemsida eller i länkad pdf.

Boel Adler och Tobias Granmo. Foto: Vanessa Labañino