Här en hälsning från Kajsa Wejryd. Vår ordförande önskar en skön sommar och skriver om hur det nu på flera sätt ljusnar.

Det ljusnar. Kalendermässigt har vi tre veckor kvar innan dagarna återigen blir kortare. Men vi känner nog ändå att vi har en lång period framför oss, då det successivt ljusnar. Pandemirestriktionerna lättar. Vi kan åter få träffas i kulturella arrangemang med upp till femtio personer. Vilken lättnad, vilken glädje! Flera evenemang har måst ställas in, men jag tror ändå att vi ska få njuta av mycket musik, teater, dans och andra nöjen med sommarens förtecken.

Kajsa Wejryd. Foto: Privat

Vi i Kammarmusikförbundet kan se tillbaka på vårt årsmöte, som än en gång fick genomföras digitalt. Hela styrelsen valdes om och en ambitiös verksamhetsplan antogs. Vi siktar på en ökad kontakt med medlemsföreningarna runt om i landet. Den 10 juni bjuder vi in till en digital träff kring verksamhetsplanen och i höst blir det åter regionala träffar via Zoom.

Allra mest gläder jag mig över årets final av Ung & Lovande. På scenen i den stora konsertsalen i Västerås konserthus framförde fem mycket väl kvalificerade duos sina tävlingsbidrag. Publiken i salen utgjordes av juryn på fyra personer och mig, men ute i landet fanns föreningarna som kunde följa tävlingen via streaming och rösta fram en vinnare. Fantastiskt att det kunde genomföras med gott resultat. Duon Julia & Theo med Julia Isaksson på piano och Theo Hillborg på saxofon korades som vinnare och kan nu se fram emot en landsomfattande turné hösten 2022. Egentligen är alla tävlande vinnare och kommer att anlitas på olika sätt framöver.

Med detta vill jag önska er alla en fin sommar, då musiken åter får klinga i konserthus, kyrkor, slott och på sommarängar! Vi får njuta och glädjas över att det ljusnar!

/Kajsa Wejryd, Ordförande Kammarmusikförbundet