I anslutning till biennalen Ung & Lovande i Västerås höll Kammarmusikförbundet sitt årsmöte den 17 april. För andra gången genomfördes detta digitalt, i år med 40 ombud från hela landet.

Inför själva förhandlingen presenterade förbundets sekreterare, Sonja Dalebäck Arnelöf, rapporten efter den intervjuundersökning som styrelsen gjorde under hösten 2020. Den har fått ligga till grund för den verksamhetsplan som antogs under mötet. Svante Lagman ledde mötet med säker hand. Sonja Dalebäck var sekreterare och Eva Granstedt presenterade valberedningens förslag.

Kajsa Wejryd fick förtroendet att vara förbundets ordförande ytterligare ett år. Alla de tre styrelseledamöter som var aktuella för omval, Boel Adler, Ingrid Emanuelsson och Helena Sul, valdes enhälligt om för två år. Maria Carlstedt fortsätter att vara förbundets auktoriserade revisor och Peter Olsson fortsätter som förbundsrevisor med Ingmar Höglund som suppleant. En ny valberedning valdes bestående av Cathja Mörner, sammankallande, Göran Carlbäck och Björn Eriksson.

Nu vidtar arbetet för styrelsen att genomföra den antagna verksamhetsplanen som bland annat innebär satsningar på att göra förbundet mer känt och synligt, regionala digitala träffar, utökade kontakter med föreningarna och musikhögskolorna och stöd till föreningarna i deras arbete med hemsidor och marknadsföring.

Bilden ovan: Från årsmötet, med några av de 40 ombuden.