Juryn på plats i Västerås, och kammarmusikföreningarna ute i landet, har utsett årets Ung & Lovande-vinnare. Duo Julia & Theo kommer hösten 2022 genomföra den Sverige-turné som, förutom diplom och ära, är priset. Från och med oktober är det möjligt att boka in vinnaren. KammarmusikNytt har kontaktat Christofer Ekströmer, musikproducent på Västmanlandsmusiken, för att få veta mer om pristurnén.

Christofer Ekströmer har varit med och ordnat de tre senaste Sverigeturnéerna för Ung & Lovande – Slagverkskvartetten GONG, Duo Magnus/Irina och Duo Winiarski/Carron.

2019 års vinnare, Duo Winiarski/Carron, spelade hösten 2020 på 25 platser i Sverige, från Malmö i söder till Hudiksvall i norr.

Kammarmusikförbundet samarbetar med Musik i Syd och Västmanlandsmusiken för att göra nästa års turné. Arrangörerna betalar en del av totalkostnaden och Kammarmusikförbundet subventionerar sina medlemmar med resten av kostnaderna. Eftersom subventionsmedlen är ändliga så blir det med nödvändighet ett begränsat antal spelplatser.

– Urvalet är först till kvarn, samt lite logistikberoende. Det har märkligt nog inte blivit över 30 bokningar någon gång i de sammanställningar jag har sett, säger Christofer Ekströmer.

Duo Julia & Theo. Foto: Jonas Bilberg

Säljblad i oktober

– Senast i oktober gör vi ett säljblad med alla faktauppgifter med fastställt pris, turnéperiod, programinnehåll med mera, säger Christofer Ekströmer.

Föreningar som vill boka in vinnarna får alltså vänta. Anledningen till att Västmanlandsmusiken tar in bokningar först i höst är att det ska vara uppdaterade uppgifter inför de utbudskataloger som är den främsta försäljningskanalen. Musik i Syd släpper normalt sin katalog lite senare, i slutet av året.

– Men den som vill prata om turnén redan nu och visa intresse att boka en konsert, får gärna höra av sig till mig, säger Christofer Ekströmer.

Vilka platser Duo Julia & Theo kommer att spela på, under Ung & Lovande – turnén 2022, får vi alltså anledning att återkomma till i en nyhet när bokningarna är klara.